2016-10-27 13:04Pressmeddelande

​Välkommen Helena Morgonsköld som nytt länsråd för Länsstyrelsen i Blekinge!

Helena Morgonsköld har en gedigen erfarenhet från olika chefspositioner inom offentlig förvaltning.– Vi är väldigt glada över att Helena Morgonsköld kommer till oss. Vi har haft en mycket bra rekryteringsprocess med många kompetenta och bra kandidater. Helena kommer till Blekinge i en mycket spännande period där vi genom fler och tidigare samarbeten med kommuner och aktörer kan fortsätta verka för en bra tillväxt för länet. Förutom att leda Länsstyrelsens arbete finns viktiga uppgifter med bland

– Vi är väldigt glada över att Helena Morgonsköld kommer till oss. Vi har haft en mycket bra rekryteringsprocess med många kompetenta och bra kandidater. Helena kommer till Blekinge i en mycket spännande period där vi genom fler och tidigare samarbeten med kommuner och aktörer kan fortsätta verka för en bra tillväxt för länet. Förutom att leda Länsstyrelsens arbete finns viktiga uppgifter med bland annat integration, arbetsmarknad och besöksnäring, säger landshövding Berit Andnor Bylund.

Helena Morgonsköld kommer närmast från Bolagsverket i Sundsvall där hon arbetat som avdelningschef. Hon har även varit chef inom Patent- och Registreringsverket och Försäkringskassan.

– Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med Länsstyrelsen i Blekinge. Det är en så spännande och bred verksamhet som i samarbete med andra aktörer bidrar till att utveckla länet, säger Helena Morgonsköld.

– Jag tycker att Blekinge och Karlskrona är väldigt vackert med sina sjöar och sin skärgård och jag ser fram emot att få lära mig mer om Blekinge och dess invånare.

Helena Morgonsköld tillträder som länsråd för Länsstyrelsen i Blekinge den 1 januari 2017.

För mer information kontakta Helena Morgonsköld på 070-299 23 00.

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Vår vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Skeppsbrokajen 4
371 86 Karlskrona
Växel 010-224 00 00
blekinge@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.