2019-02-06 08:48Pressmeddelande

Stora insatser krävs för att trygga den långsiktiga dricksvattenförsörjningen i länet

Idag har landshövding Sten Nordin och avdelningschef Håkan Anderberg presenterat Blekinges regionala vattenförsörjningsplan.

Blekinge har ett geografiskt utsatt läge. Viktiga dricksvattenresurser måste bevakas och skyddas i samhällsutvecklingen, så att inte framtida användning till dricksvattenförsörjning äventyras. Länsstyrelsen har nu antagit den regionala vattenförsörjningsplanen som utformats i samarbete med kommuner, myndigheter och övriga remissinstanser.

I den nya planen redovisas vattenanvändning, behov och prioriterade dricksvattenresurser. Vattenförsörjningsplanen med tillhörande kartmaterial är ett viktigt underlag för arbetet med vattenförsörjning, samhälls- och infrastrukturplanering, samt med miljöskydd, vattenverksamhet och krisberedskap.

Vattenförsörjningen är generellt mycket sårbar. I vattenförsörjningsplanen identifieras ett antal tydliga behov som behöver hanteras av kommunerna och Länsstyrelsen. Följande områden berörs i planen:

1. Tryggad vattentillgång

2. Vattenkvalitet – säkert dricksvatten

3. Minskad sårbarhet inom vattenförsörjningen

Vattenförsörjningen utsätts för såväl direkta hot så som akuta kemikalieolyckor och mera långsiktiga som klimathotet. Det är därför viktigt att säkra tillgången till vatten både kvantitativt och kvalitativt. Länsstyrelsen Blekinge har nu tagit ett samlat grepp om frågan i regionen. Planen som gick på remiss i länet 2017 har nu justerats och ska användas som ett planeringsunderlag av kommunerna och länsstyrelsen vid bland annat översiktsplanering.

Vatten är livsviktigt – men ändligt. Vi måste planera för minst 100 år framåt. Återkommande revideringar av vattenförsörjningsplanen kommer göras för att hålla den aktuell: Minst en gång per vattenförvaltningscykel (vart 6:e år), och med årlig granskning och mindre uppdateringar där det blir aktuellt. Den första revideringen är inplanerad att påbörjas hösten 2019.

För mer information:

Avdelningschef Håkan Anderberg på Avdelningen för Samhällsbyggnad & Miljöskydd
hakan.anderberg@lansstyrelsen.se, 010-2240131

Här finns Vattenförsörjningsplanen, samt bifogade kartor.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.