2018-03-12 12:11Pressmeddelande

Prinsessan Adrienne Blekinges första hertiginna

Prinsessan Adrienne föddes på Danderyds sjukhus den 9 mars. Foto: pressbild från hovet.Prinsessan Adrienne föddes på Danderyds sjukhus den 9 mars. Foto: pressbild från hovet.

Prinsessan Adrienne blev idag Hertiginna av Blekinge. För länet är detta historiskt då det är första gången Blekinge blir hertigdöme sedan det nuvarande systemet invigdes på 1700-talet.

Landshövding Sten Nordin välkomnar den nya hertiginnan:
- Det är väldigt roligt att vårt vackra landskap Blekinge har fått sin första hertiginna. Jag önskar prinsessan och hela familjen varmt välkomna hit framöver, säger han. Länsstyrelsen flaggar idag i Karlskrona för Adrienne, Hertiginnan av Blekinge.

Prinsessan Adrienne föddes den 9 mars och är det tredje barnet till prinsessan Madeleine och maken herr Christopher O´Neill. Kungen informerade om nyheten idag vid en konselj på slottet i Stockholm.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.