2020-08-31 12:01Pressmeddelande

Pressinbjudan – Trädåtgärder i Wämöparken

Rött hus med vita knutar och träd i bakgrunden.

Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Karlskrona kommun påbörjar inom kort en restaurering av Wämöparken. Syftet är att åtgärda igenväxning, gynna naturvärden och öka förutsättningar för gamla och yngre ekar inom området att leva så länge som möjligt.

Wämöparken har vuxit igen under en längre tid. Detta har lett till att många ekar konkurreras ut av andra träd och dör i förtid. Därför kommer igenväxande träd och sly tas bort för att ekarna ska överleva och kunna gynna alla de arter som är beroende av de gamla träden.

Skogssällskapet genomför åtgärden och kommer att arbeta med stor försiktighet och med hänsyn till de höga natur- och rekreationsvärden som finns i parken. Vid restaureringen kommer maskiner att användas för att hantera de träd som ska tas ner.

Vid pressträffen i Wämöparken den 2 september kommer Länsstyrelsen Blekinge, Skogsstyrelsen, Karlskrona kommun och entreprenören Skogssällskapet att berätta mer om åtgärderna.

Välkomna!

Tema: Trädåtgärder i Wämöparken
Tid: onsdag den 2 september klockan 14.00
Plats: Wämöparken, Karlskrona, ingången vid kaffestugan
Anmälan: senast 1 september klockan 15.00 till annika.lydange@lansstyrelsen.se

Kontakt och mer information
Annika Lydänge, koordinator hotade arter, Länsstyrelsen Blekinge
E-post: annika.lydange@lansstyrelsen.se

Sofie Willman, biolog, Länsstyrelsen Blekinge
E-post: sofie.willman@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Joakim Haby
Kommunikatör