2020-08-13 11:27Pressmeddelande

Pressinbjudan – Restaurering av öar vid Tromtö

Träd markerade med röda prickar.

Inom kort påbörjas restaureringar av flera områden vid Tromtö. Det gäller öarna Haglö, Östra och Västra Råholmen samt Ringholmen. Syftet är att åtgärda igenväxning, gynna naturvärden och öka förutsättningarna för gamla och yngre ekar inom området att leva så länge som möjligt, och därmed även alla de arter som är beroende av de gamla ekarna.

Vid restaureringen används maskiner för att kunna hantera de träd, buskar och sly som ska tas ned. Maskinerna transporteras ut med pråm. Det avverkade materialet flisas på öarna och transporteras sedan iland med pråmen.

Vi vill visa de åtgärder som genomförs, och hur maskinerna arbetar. Länsstyrelsen ordnar båttransport och flytvästar. Vid pressträffen är det mycket viktigt att de som närvarar följer instruktioner från Länsstyrelsens personal och entreprenörerna på plats. Detta för att inte någon ska skadas av exempelvis maskiner eller fallande träd.

Datum för pressträffen är preliminärt satt till torsdagen den 10 september och vi återkommer med exakt tid. Vi kommer att mötas upp vid Skavkulla brygga och anmälan i förväg krävs.

Välkomna!

Tema: Restaurering av öar vid Tromtö
Tid: Preliminärt torsdag den 10 september (med reservation för ändringar)
Plats: Skavkulla brygga, sydväst om Nättraby, Karlskrona kommun (koord. Sweref 99 TM 6225202, 531367)
Anmälan: senast 9 september klockan 15.00 till annika.lydange@lansstyrelsen.se

Om projektet
Sedan 2016 pågår ett Life-projekt med fokus på restaurering av ekmiljöer. I Blekinge är det områdena Gö, Haglö, Johannishus åsar, Knösö, Kummeln, Sonekulla, Tromtö och Valje som ingår i projektet.

Life-projektet Bridging the Gap genomförs av länsstyrelserna i Blekinge, Kalmar och Östergötland samt Linköpings kommun. Projektet ska arbeta i värdefulla ekmiljöer och förstärka deras värden så att de kan finnas kvar i framtiden, och hysa samma värdefulla arter. Bland annat ska man:
• Restaurera igenväxta ekmarker
• Plantera ekar i områden som saknar ekföryngring
• Skapa död ved för att försöka överbrygga glappet i åldersstrukturen
• Skapa död ved på artificiell väg för att öka förutsättningarna för vissa ovanliga skalbaggar att fortleva (veteranisering, mulmholkar, ekoxekomposter)

Kontakt och mer information
Annika Lydänge, koordinator hotade arter, Länsstyrelsen Blekinge
E-post: annika.lydange@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Joakim Haby
Joakim Haby