2022-11-16 13:00Pressmeddelande

Pressinbjudan – Ny regional strategi för drogförebyggande arbete

Länsstyrelsen Blekinge har i samarbete med länets fem kommuner, region och polismyndighet tagit fram en ny gemensam regional strategi för det drogförebyggande arbete. Strategin gäller fram till 2026.

Media hälsas välkommen till att en pressträff där vi berättar mer om Blekinges strategi och hur vi med gemensamma krafter kan förebygga att barn och unga börjar använda droger. Vi fokuserar också på hur vi kan minska tillgängligheten, motverka skadligt bruk, öka tillgång till god vård och minska skador och dödlighet.

Datum: fredagen den 18 november.
Tid: kl. 13.30-14.30.
Plats: Best Western Hotell Karlshamn, Jannebergsvägen 2.

Under pressträffen finns det möjlighet för media att få enskilda intervjuer.

Anmäl dig gärna till presskommunikatör Petra Sapic petra.sapic@lansstyrelsen.se.

Hjärtligt välkommen!

Talare:
Helena Morgonsköld, länsråd, Länsstyrelsen Blekinge.
Irene Robertsson, kommunchef, Olofströms kommun.
Richard Hagvärn, lokalpolisområdeschef.

Medverkar gör också Peter Lilja regiondirektör Region Blekinge, Lars Ericsson, kommunchef Sölvesborgs kommun, Daniel Wäppling kommundirektör Karlshamns kommun, Carl-Martin Lanér kommundirektör Ronneby kommun, Anette Sturesson kommundirektör Karlskrona kommun, Sanna Sommén, regional ANDT-samordnare,och Annie Lees, regional brottsförebyggande samordnare, Länsstyrelsen Blekinge.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Petra Sapic