2018-12-09 17:15Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN den 11/12 i Växjö: En hel kunskapsdag om spel om pengar

En ny
lag med krav på licensiering av spel träder i kraft 2019 samtidigt som spelberoendet ökar. Går det att hjälpa de drabbade?   Foto: MostphotosEn ny lag med krav på licensiering av spel träder i kraft 2019 samtidigt som spelberoendet ökar. Går det att hjälpa de drabbade? Foto: Mostphotos

Folkhälsomyndigheten kallar spelberoendet för ett folkhälsoproblem. Problemspelandet i åldersgruppen 18 - 24 år ökar tydligt just nu. Men en hel del görs för att hjälpa dem och andra drabbade. Intresset för länsstyrelsernas heldag om spel om pengar är stort och vittnar om frågans aktualitet.

Cirka två procent av den vuxna befolkningen har spelproblem idag. För cirka 31 000 personer är problemen så allvarliga att det kan röra sig om ett beroende. I Sverige uppger cirka 8 procent av befolkningen 16–84 år, 600 000 personer, att de har någon i sin närhet som har eller har haft spelproblem.

Samhällsutvecklingen gör att länsstyrelserna har valt att arrangera en kunskapsdag med fokus på spel om pengar för att höja kunskapen vad gäller att förebygga, att tidigt upptäcka och att behandla och stödja personer som har ett problematiskt spelande. Målet är att ska ge deltagarna som på olika sätt kan möta människor med spelproblem, en gemensam kunskapsgrund att stå på.

Problem med spel om pengar är en folkhälsofråga som kan skada relationer, ekonomi och hälsa. Problemen drabbar självklart dem som spelar för mycket men även barn som växer upp i familjer där det finns spelproblem. Barn behöver känslomässig närvaro och trygghet, både socialt och ekonomiskt, för att utvecklas och må bra.

- Det är viktigt att uppmärksamma barn som lever med vuxna som har spelproblem, eftersom de här barnen har en ökad risk för att fara illa, men också har en ökad risk för att själva utveckla spelproblem, Lisa Hansson, samordnare Alkohol-, Narkotika-, Dopnings-  och Tobaksförebyggande arbete (ANDT) på Länsstyrelsen Blekinge.

Från och med den 1 januari 2018 ingår problem med spel om pengar i socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen. Det innebär att kommuner och landsting ska förebygga och ge stöd till personer som har allvarliga problem med spel om pengar. Nu har snart ett år gått, och i januari 2019 träder ytterligare ny lagstiftning i kraft med fokus på licensering av spelföretag och deras marknadsföring.

Till dagen är 230 deltagare anmälda från Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar och Kronobergs län. Bland deltagarna återfinns ett stort antal socialsekreterare, socialkonsulenter, behandlare och fältare, såväl som skuld- och budgetrådgivare, personliga ombud, folkhälsosamordnare, frivårdare, diakoner och företagssköterskor.

Media hälsas välkomna att delta på kunskapsdagen. Det finns möjlighet att ställa frågor till såväl föreläsare som Länsstyrelsens representanter. Vänligen meddela ditt deltagande till Anna Ståhl via telefonnummer 010–223 71 82

Tid och plats: 11 december 2018, kl. 9.30-16.00. Elite Park Hotell, Nygatan, Växjö.
Lokal: Stina Nilsson Salen

Mer om arbetet i Blekinge län:  Lisa Hansson, ANDT -samordnare,
Tel: 010-2240187, e-post: lisa.hansson@lansstyrelsen.se

09:00 Fika och registrering
09:30 Välkommen! Ingrid Burman, Landshövding, Kronobergs län
09:45 Ett brukarperspektiv, Magnus Olausson och Madelene Tügel, Spelberoendes riksförbund
10:15 Lagstiftning och utveckling, Jessika Spångberg, Folkhälsomyndigheten
11:00 Forskningsläge, behandling och goda exempel, Anders Håkansson, Lunds universitet /Beroendecentrum Malmö

12:00 Lunch

Spår 1  Förebyggande insatser

13:00 Att förebygga spel om pengar, Jessika Spångberg, Folkhälsomyndigheten
14:00 Fika
14:30 Föräldraskapsstöd om barn och ungas användning av digitala medier, Anna Ståhl, Länsstyrelsen i Kronoberg och Emma Johansson, Region Kronoberg
15:00 Spelförebyggande insatser för arbetslivet, Tommy Andersson, ALNA
15.45 Avslutning

Spår 2 Tidiga insatser och behandling

13:00 Tidiga insatser och behandling, Anne H Berman och Viktor Månsson, Karolinska institutet
14:00 Fika
14:30 Presentation av webbutbildning, Anne H Berman, Karolinska institutet
15.00 Implementering av metoder för att upptäcka spelproblem bland vuxna och unga, Mats Anderberg, Linnéuniversitetet
15.45 Avslutning

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.