2019-08-26 06:00Pressmeddelande

Pressinbjudan - Reseutmaningen, tävlingen där mest hållbara hushåll vinner

Nu drar poängjakten igång på riktigt för hushållen i Nättraby som tävlar i Reseutmaningen. I höst samlar lagen poäng genom att cykla, samåka och åka kollektivt. Laget med mest poäng i slutet av året kommer att vinna hjälpmedel för att lättare ta sig fram hållbart i framtiden.

Kom och träffa deltagarna i utmaningen under den första nätverksträffen med temat Cykling. Träffen äger rum i Nättrabyskolans matsal den 26:e augusti kl. 17.30.

”Har redan gjorts en förändring”
Tävlingen smygstartade över sommaren och flera lag har provat nya sätt att resa mer hållbart. Henrik Eklund Netterberg har med sin familj, lag Mobilisterna, testat bland annat cykelorientering och skärgårdsbåt till Karlskrona.

- Att medverka i projektet gör nytta för oss, annars hade bilen fått komma ut mycket mer. För oss har det redan gjorts en förändring, säger Henrik.

Nu är det dags att återgå till jobb efter sommarledighet och då blir det en större utmaning att minska bilresor till vardags:

- Min förhoppning är att kunna skala bort en hel del bilresor i utbyte mot cyklande. Det är vardagsåkandet som vi kommer kunna göra mest med och hoppas verkligen det blir en tydlig förändring, berättar Henrik.

Träffar i Nättraby ska vara till hjälp
Lagen får lite hjälp på vägen under hösten. Dels genom nätverksträffar i Nättraby, där de får lära sig mer om hållbara resor och tips på hur de får ihop vardagslivet med andra transportmedel. Familjerna kommer även få prova hjälpmedel så som matkasse, busskort och cykelhjälm med airbag. De dokumenterar sina prestationer själva och skickar in rapporter hur det går varje vecka.

- Målet för familjerna är att minska sitt bilanvändande med 10 %. Vi hoppas att tävlingen inspirerar fler familjer i Nättraby och Blekinge att prova nya hållbara resesätt, säger Sonia Denkiewicz, projektledare

Det finns fortfarande plats för fler familjer att delta i utmaningen. På Reseutmaningens Facebooksida kan alla följa hur det går för de olika lagen.

Reseutmaningen drivs av projektet Hållbar bilism som är ett samarbete mellan Länsstyrelsen Skåne, Länsstyrelsen Blekinge, Energikontor Sydost och Region Blekinge inkl. Blekingetrafiken som finansieras av Energimyndigheten.

För mer information och frågor, kontakta projektledare Sonia Denkiewicz, tel: 010-224 1518, sonia.denkiewicz@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.