2019-05-13 05:55Pressmeddelande

Pressinbjudan - Miljömålsdagarna den 14-15 maj

Miljömålsdagarna är Sveriges viktigaste miljökonferens där den gemensamma frågan är hur vi med gemensamma insatser kan lösa våra stora miljöutmaningar och nå de 16 miljömålen.

Under två dagar samlas myndigheter, kommuner och näringsliv i Karlskrona för att inspireras och ta del av den senaste miljöforskningen. Några av ämnena som tas upp under dagarna är vattenbrist och plastnedskräpning som under de senaste åren varit i fokus och pekats ut som några av våra stora miljöutmaningar. Ett annat viktigt tema som lyfts upp under dagarna är naturens påverkan på psykisk hälsa och stress - vilka positiva effekter har naturen för sjuka människor? Dessutom uppmärksammar vi att det är 20 år sedan beslutet togs att börja arbeta med miljömålen – ett unikt grepp för att försöka lösa de stora miljöproblemen.

Under kvällen den 14 maj delas för första gången Miljömålspriset ut. Priset är instiftat av Naturvårdsverket för att uppmärksamma och belöna ambitiöst och framgångsrikt miljöarbete som bidrar till att nå Sveriges miljömål.

Plats: Brinova Arena Karlskrona, Björkholmskajen 3.

Ta del av programmet för Miljömålsdagarna

Anmäl er gärna till: petra.sapic@lansstyrelsen.se

För ytterligare information, kontakta:
Jens Mattsson, presskommunikatör 072 - 245 26 79
Petra Sapic, presskommunikatör 072 – 243 69 52

Miljömålsdagarna arrangeras av länsstyrelserna, Naturvårdsverket, SKL, Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen, samt Karlskrona kommun. Länsstyrelsen Blekinge är värdlän för årets konferens.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.