2022-05-19 06:07Pressmeddelande

Pressinbjudan - Länsstyrelsen och Karlshamns kommun bekämpar invasiva växten jätteloka

Jätteloka sprider sig snabbt och tar över omgivningen.Jätteloka sprider sig snabbt och tar över omgivningen.

Länsstyrelsen Blekinge och Karlshamns kommun bjuder in till en pressträff för att berätta om den gemensamma satsningen på bekämpning av jätteloka.

Jätteloka är en invasiv art som introducerats till Sverige via trädgårdshandel och sprider sig snabbt i vår natur. Den bildar täta bestånd som konkurrerar ut andra växter och djur. Växten påverkar även ekonomin negativt, bland annat genom att den begränsar markanvändning och möjligheter till friluftsliv i de områden där den tillåts växa. Jätteloka är dessutom farlig för människor och djur eftersom växtsaften orsakar svåra blåsor på huden som kan sitta kvar länge.

Som en del i en gemensam satsning visar Länsstyrelsen Blekinge och Karlshamns kommun hur jättelokan bekämpas. Satsningen handlar om bekämpning utmed Mörrumsåns norra del, från länsgränsen ner till Svängsta. Länsstyrelsen har även skickat ut riktad information till markägare som har jätteloka på sin fastighet. Målet med satsningen är att tillsammans minska spridningen av jätteloka i länet.

Under pressträffen kommer experter från Länsstyrelsen Blekinge och Karlshamns kommun visa upp olika bekämpningsmetoder, berätta om satsningen och gå igenom vad lagen säger om hantering av invasiva arter.

Välkomna!

Anmälan senast måndag 23 maj kl 10.00 till joakim.haby@lansstyrelsen.se

Tema: Pressträff - Länsstyrelsen och Karlshamns kommun bekämpar invasiva växten jätteloka
Tid: kl. 13.00 måndag den 23 maj 2022.
Plats: Öjavad, Svängsta. Vägbeskrivning i Google Maps

Medverkande:
Annika Smålander, naturvårdshandläggare, Länsstyrelsen Blekinge
Elvira Isacsson Nilsson, tillsynshandläggare, Länsstyrelsen Blekinge
Andreas Schmidt, naturvårdsförvaltare, Länsstyrelsen Blekinge
Linnea Persson, markförvaltare, Karlshamns kommun
Sara-Marie Rännbäck, parkingenjör, Karlshamns kommun

Vid frågor kontakta:
Annika Smålander, samordnare invasiva arter, Länsstyrelsen Blekinge.
E-post: annika.smalander@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Joakim Haby
Joakim Haby