2022-05-30 05:55Pressmeddelande

Pressinbjudan - Hur kan vi minska narkotika i samhället?

Samhällstrenden visar på en ökad tillgång till narkotika i de flesta svenska län samtidigt som användningen ökar i gruppen unga vuxna, 16-29 år. Den 31 maj bjuder vi därför in till en konferens om narkotika med fokus på hur narkotikaanvändandet ser ut och hur vi kan arbeta förebyggande på olika arenor.

Forskning visar att insatser som begränsar tillgången av narkotika minskar skadeeffekterna av olika preparat. Tillsammans kan vi förebygga och minska både bruk och tillgång till narkotika i samhället.

- Det är viktigt att utgå från lokala och regionala lägesbilder för att se hur försäljning ser ut här i Blekinge och vilka förändringar som sker på narkotikamarknaden. Vi behöver fokusera på vad myndigheter och organisationer kan göra tillsammans för att störa narkotikamarknaden i länet, säger Sanna Sommén, länssamordnare ANDTS på Länsstyrelsen Blekinge.

Det finns en tydlig tendens att narkotikaanvändningen ökar för gruppen unga vuxna, speciellt när det gäller cannabis och narkotikaklassade läkemedel utan läkarförskrivning.

- För att vända trenden behöver vi arbeta narkotikaförebyggande på flera arenor för att öka risken att bli upptäckt och se till att de får rätt vård och stöd. Några exempel på arenor är trafik, krogar, gym, skolor och arbetsplatser. När vi kraftsamlar tillsammans blir vi starkare, säger Sanna Sommén.

Konferensen riktar sig till de som arbetar brotts- eller drogförebyggande inom olika verksamheter på såväl strategisk som operativ nivå. Du kan exempelvis verka lokalt eller regionalt inom kommun, polis, fritids- och föreningsliv.

Arrangörer är länsstyrelserna i Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar och Kronoberg samt polismyndigheten och centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.

Datum: Tisdag 31 maj 2022.
Tid: kl. 9.00–16:30.
Plats: Konserthuset i Växjö. Det är även möjligt att delta digitalt via länk.

Media hälsas välkomna
  • Följ den livestreamade konferensen via länken
  • Kl. 12.25–12.55 finns det möjlighet för media att intervjua föreläsare och arrangörer på plats i Konserthuset i Växjö.
  • För att boka intervjuer kontakta Gunilla Lindbladh senast 30 maj kl. 12.00 på telefon 070-306 42 18 eller e-post: gunilla.lindbladh@lansstyrelsen.se

Se detaljerat program för konferensen

Kontakt:
Gunilla Lindbladh
Kommunikatör, Länsstyrelsen i Kronobergs län
E-post: gunilla.lindbladh@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Petra Sapic