2019-03-07 11:43Pressmeddelande

Nya ledamöter i länsstyrelsen insynsråd

Regeringen har utsett åtta nya ledamöter i Länsstyrelsen Blekinges insynsråd. I insynsrådet diskuteras frågor som rör länsstyrelsens verksamhetsområden och utvecklingsfrågor för Blekinge län. Insynsrådet ska även se till att det finns en demokratisk insyn och ge medborgarna inflytande i länsstyrelsen.

Länsstyrelsen Blekinges insynsråd består av åtta ledamöter med landshövdingen som ordförande. I insynsrådet sitter representanter från näringsliv, politiken, forskningen, offentlig förvaltning och besöksnäringen. Varje ledamot bidrar med sin kompetens till ett aktivt och effektivt arbete. Insynsrådet ger även råd och är ett stöd för landshövdingen och myndigheten men har inte några beslutsbefogenheter.

Insynsrådet vid Länsstyrelsen Blekinge träffas fyra gånger om året. Första mötet hålls den 11 mars på Länsstyrelsen Blekinge och avslutades med en lunch på Residenset. Ledamöternas förordning gäller från den 1 mars till och med den 29 februari 2020.

Insynsrådets nya ledamöter är:
Therese Mattsson, generaldirektör Kustbevakningen.
Jens Listerö, vd Länsförsäkringar Blekinge.
Emma Stjernlöf, regionråd.
Mats Viberg,  rektor Blekinge Tekniska Högskola.
Ida-Maria Rigoll, platschef Mörrums Kronolaxfiske.
Samuel Henningsson, vd NetPort Science Park.
Monica Strandhag, trade manager Stena Line Scandinavia.
Per-Ola Mattsson, kommunstyrelsens ordförande i Karlshamns kommun.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.