2024-06-18 10:06Pressmeddelande

Ny podd om civilt försvar

En kvinna och en man står vid ett runt bord med varsin mikrofon framför sig och samtalar.

Viktigt meddelande – så heter Länsstyrelsen Blekinges nya podd om civilt försvar. Först ut är försvarsdirektör Peter Ryman som berättar om vad Nato innebär för Blekinge.

- Kriget i Ukraina och ökade motsättningar i världen har lett till ett kraftigt försämrat säkerhetsläge med en mer komplex hotbild. Det här måste vi förhålla oss till och agera efter. Med podden vill vi höja kunskapen och engagemanget för civilt försvar så att vi alla kan förstå vad som krävs för att stärka vår beredskap, säger Ulrica Messing, Blekinges landshövding.

Podden är en samproduktion med Länsstyrelserna i Kronoberg och Skåne. Sex avsnitt är inspelade varav två har Blekingetema. Förutom Peter Ryman deltar även Oskar Frånberg, docent på Blekinge Tekniska Högskola (BTH), som berättar om den dolda infrastrukturen under ytan i Östersjön. Peter och Oskar intervjuas av frilansaren Ulrika Wilke.

- Jag hoppas att vi ska nå ut till alla som är nyfikna och vill lära sig mer om civilt försvar. Nato kommer att få stor påverkan på Blekinge. Det här är en av de största förändringarna i modern tid som stärker vår säkerhet, säger Peter Ryman, försvarsdirektör på Länsstyrelsen Blekinge.

Nya avsnitt publiceras varannan vecka under sommaren.
Länk: VIKTIGT MEDDELANDE: Nu kan du lära dig mer om det civila försvaret i södra Sverige.

Viktigt meddelande hittar du även på Spotify.

För mer information om Blekinges avsnitt:
Elisabeth Petersson, kommunikationschef, Länsstyrelsen Blekinge.
E-post: elisabeth.petersson@lansstyrelsen.se

För mer information om podden och om civilförsvarsuppbyggnaden:
Niklas Nordgren, civilområdeskanslichef, Södra civilområdet.
E-post: niklas.nordgren@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Elisabeth Petersson
Elisabeth Petersson