2022-11-16 11:10Pressmeddelande

Ny husföreståndare på residenset

Eva Lundström är ny husföreståndare på landshövdingens residens i Karlskrona. Hon kommer närmast från det kända och prisbelönta bageriet Olof Viktors på Österlen och har lång erfarenhet av restaurang- och eventbranschen i Sverige och utomlands.

– Jag är både stolt och glad över att få välkomna Eva till oss. Med sin gedigna bakgrund och goda referenser blir hon ett starkt tillskott vid evenemang och besök på residenset, säger Ulrica Messing, Blekinges landshövding.

Eva började sin bana utomlands och har gjort internationell karriär på välrenommerade hotell och restauranger med celebra gäster, bland annat som eventansvarig för bröllop, mat- och trädgårdsfestivaler och julmarknader. Hon har erfarenhet från lyxiga Ballymaloe House Shanagarry på Irland där hon jobbade i tre år. I Sverige var hon restaurangchef på anrika Rusthållargården i Arild och på golfrestaurangen PGA Sweden National utanför Malmö. Närmast kommer hon från rollen som butiks- och caféchef på klassiska Olof Viktors.

- Jag brinner för mitt nya jobb och har så många idéer som jag vill förverkliga. Residenset är ett pampigt hus med fantastiska miljöer. Mitt uppdrag blir att skapa en mötesplats för Blekingebor och andra gäster. Det ska vara en välkomnande och minnesvärd upplevelse med extra guldkant från att du stiger in till dess att du går hem, säger Eva Lundström, ny husföreståndare på residenset.

Förutom en mötesplats kommer residenset också vara en arena där länets matkreatörer får bjuda gästerna på en smak av Blekinge.

- Vi vill synliggöra den kunskap och kreativitet som skapas, odlas och produceras här. Det handlar om allt från råvaror och livsmedel till genuint mathantverk. Vi kommer bjuda in gästkockar från länet som får visa upp vad de kan vid särskilda evenemang, säger Eva Lundström.

- Tillsammans ska vi utveckla residenset till Blekinges skyltfönster. Jag vill bjuda in olika konstellationer av gäster för att skapa nya tankar och idéer som utvecklar vårt län framåt. Det ska vara en plats för både arbete och nöje med syfte att alltid mötas och samverka, säger Ulrica Messing.

Eva Lundström kommer ursprungligen från Malmö och har en utbildning inom Service Management vid Lunds universitet.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Petra Sapic