2016-06-03 09:20Pressmeddelande

Naturum inviger ny utställning om lodjuret

På lördag den 4 juni inviger Naturum Blekinge en ny utställning om lodjuret. Här får besökarna chans att lära känna det skygga lodjuret som finns på många håll i Blekinges skogar.Utställningen vill berätta om detta fascinerande djur: hur de lever, hur man känner igen dem, vilka spår de lämnar efter sig och i vilken omfattning de finns i Blekinge. På Naturum finns ett uppstoppat vuxet lodjur som lånats in från Naturhistoriska riksmuseet. Utställningen innehåller också fakta om lodjuret, en film m

På Naturum finns ett uppstoppat vuxet lodjur som lånats in från Naturhistoriska riksmuseet. Utställningen innehåller också fakta om lodjuret, en film med vilda lodjur, en ”lodjursjakt” för barn i åldern 5−10 år, en ”gissa skinnenlåda” för alla åldrar samt en modell av ett lodjur gjord av konstnären Vesa Jussila som kommer att placeras på Naturums veranda.

− Det här är en utställning som tilltalar alla åldrar. Här kan man förundras över detta vackra och mäktiga djur som smyger runt i våra skogar, säger Robert Ekholm på Naturum.

De inventeringar som är gjorda av länsstyrelsen vintern 2015−2016 visar att vi har tre lodjurshonor med ungar i länet.

Plats: Naturum Blekinge i Ronneby Brunnspark
Öppet: Dagligen kl. 10−18

Robert Ekholm, föreståndare Naturum Blekinge, 010-224 01 29
Ulrika Widgren, rovdjursansvarig på Länsstyrelsen, 010-224 02 15

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Vår vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Skeppsbrokajen 4
371 86 Karlskrona
Växel 010-224 00 00
blekinge@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.