2022-11-02 09:01Pressmeddelande

Kungen jubileumsfirar i Karlskrona

Under 2023 firar H.M. Konungen 50 år på tronen. Med anledning av det besöker DD.MM. Konungen och Drottningen samtliga residensstäder under året. Torsdagen den 20 april är det Karlskrona och Blekinges tur att delta i firandet.

Det har gått 50 år sedan kronprins Carl Gustaf blev Sveriges konung den 15 september 1973. Jubileet kommer att firas både i Stockholm och runt om i landet. Från februari till september besöker Kungen och Drottningen landets 21 residensstäder. För Karlskrona väntar ett publikt evenemang med kungligt firande den 20 april.

- Jag ser mycket fram emot besöket. Det blir ett festligt tillfälle för oss i Blekinge att fira tillsammans med Kungaparet och jag hoppas att så många som möjligt vill dela dagen med oss. Firandet är en strålande möjlighet för hela vårt län att sluta samman och visa vad som är så speciellt med Blekinge, säger Ulrica Messing, Blekinges landshövding, som står värd för besöket.

Jubileumsåret inleds i januari med en Sverigemiddag på Kungliga Slottet. Vid middagen deltar representanter från Blekinge och övriga län tillsammans med respektive landshövding.

Mer information om programmet i Karlskrona kommer längre fram.

Läs mer om Jubileumsåret 2023 på Kungahuset.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Petra Sapic