2022-05-17 14:28Pressmeddelande

Kungaparet firar nationaldagen i Olofström

Foto: Peter Knutson KungahusetFoto: Peter Knutson Kungahuset

I år får nationaldagsfirandet i Blekinge kunglig glans när DD.MM. Konungen och Drottningen besöker Olofström den 6 juni.

- Jag är mycket glad att Kungaparet valt att komma till Olofström för att fira tillsammans med oss i Blekinge. Nationaldagen och den svenska flaggan representerar det finaste vi har - vårt land och vår demokrati, säger landshövding Ulrica Messing som står värd för det kungliga besöket.

Kungaparet besökte Olofström under jubileumsåret 2013 när Kungen firade 40 år på tronen. Nu är det dags igen. Olofström firar i år både Sveriges nationaldag och att kommunen har fyllt 50 år. Jubileet inträffade förra året men på grund av pandemin har firandet skjutits fram.

- Det är en stor ära och betyder mycket för oss att Kungen och Drottningen vill delta i vårt firande. Vi är en stolt kommun med mycket engagemang bland medarbetare, invånare och företagare, säger Morgan Bengtsson, Olofströms kommunalråd.

Kungaparet besöker Olofström över dagen. På kvällen deltar Kungafamiljen traditionsenligt i firandet av nationaldagen på Skansen i Stockholm.

Ett utförligt program för firandet i Olofström den 6 juni 2022 presenteras inom kort. Vi återkommer även med information om ackreditering för media.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Kommunikatör