2018-08-29 14:31Pressmeddelande

Karlskronageten Tösen infångad och förd till djurpark

Många getter behöver nya hem just nu. Den här honan är från Småland men bor nu i Blekinge. Hon är inte Tösen. Foto: Emma Hartman, Länsstyrelsen BlekingeMånga getter behöver nya hem just nu. Den här honan är från Småland men bor nu i Blekinge. Hon är inte Tösen. Foto: Emma Hartman, Länsstyrelsen Blekinge

Den get som de senaste veckorna dykt upp på olika platser i trakterna av Vedeby utanför Karlskrona är nu omhändertagen och placerad i Wämöparkens djurpark.

Mysteriet med geten som sprungit lös i Karlskrona har engagerat allmänheten och det har skrivits mycket om den i sociala medier. Än så länge har inte någon ägare gett sig till känna. Efter att en anmälan kommit in till Länsstyrelsen Blekinge beslutades det under tisdagen att geten skulle omhändertas.

Idag under eftermiddagen lyckades Länsstyrelsen Blekinges djurskyddshandläggare fånga in geten med hjälp av bedövningspil. Allt gick lugnt till väga och geten transporterades direkt till Wämöparkens djurpark där en veterinär mötte upp.

- Nu låter vi den vila och återhämta sig så får vi se vad som händer. Att Karlskrona kommun som ansvarar för djurparken kunde erbjuda den här lösningen är vi mycket tacksamma för. Jag vill även tacka för allmänhetens engagemang, säger Doris Larsson, avdelningschef för Rätts- och Djurskydd på Länsstyrelsen Blekinge.

- Vi fick frågan om vi kunde ta hand om den. Och det kan vi göra tillfälligt tills de hittar ägaren, säger Göran Olofsson, enhetschef park på Karlskrona kommun.

Vid frågor kontakta:
Doris Larsson, avdelningschef Rätts och Djurskydd.
E-post: doris.larsson@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.