2017-03-24 09:00Pressmeddelande

Hur ser kompetensen ut inom livsmedelsbranschen i Blekinge?

Arbetet med en mat- och livsmedelsstrategi för Blekinge fortsätter. Måndagen den 27 mars är det dags för en andra workshop, och fokus denna gång är kompetensen inom näringen. Nada Nedelén vid Arbetsförmedlingen kommer ge en beskrivning om hur kompetensen för länet ser ut i dag. Regiondirektör Anna-Lena Cederström inleder eftermiddagen i Karlshamn, som handlar om hur det ser ut med kompetens inom näringen i dag och vad som behövs framöver för att vi ska kunna fortsätta att utvecklas.Det är Länsst

Det är Länsstyrelsen i Blekinge tillsammans med LRF Sydost och Region Blekinge som under våren bjuder in till fyra workshops som kommer ligga till grund för länets mat- och livsmedelsstrategi.

Programpunkter:

• Hur ser det ut i länet idag , Nada Nedelén, verksamhetssamordnare, Arbetsförmedlingen Blekinge
  • Testarena för Livsmedelsföretag, Cissi Lingerud, verksamhetsledare CLUK, Centrum för livsmedelsutveckling Karlshamn
  • Mat- och måltidsvetenskap i det sydliga högskolelandskapet, Viktoria Olsson, PhD livsmedelsagronom och Lisa Germundsson, koordinator SLU Partnerskap Alnarp, Högskolan Kristianstad

Korta inspel över vad som finns i länet:

• Restaurang- och storhushållsutbildning, Ronneby, Anders Blomqvist, ASTAR
  • Restaurang och Livsmedelsprogrammet, Vägga Gymnasieskola, Karlshamn, Annika Knutsson, Programsamordnare
  • Restaurang- och livsmedelsprogrammet, af Chapmangymnasiet Karlskrona, Philip Gamelius
  • Linnéuniversitetets livsmedelsplattform, forskning och undervisning, Kalmar

För ytterligare information, kontakta:

Lena Stävmo, utvecklingsstrateg vid Länsstyrelsen i Blekinge Telefon: 010-22 40 231
E-post: lena.stavmo@lansstyrelsen.se
Datum: 27 mars 2017
Tid: 13:00-17:00, media är välkommen att delta i första delen av workshopen.
Plats: First Hotel Carlshamn

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Vår vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Skeppsbrokajen 4
371 86 Karlskrona
Växel 010-224 00 00
blekinge@lansstyrelsen.se
Länsstyrelsen i Blekinges webbplats

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.