2017-03-31 13:15Pressmeddelande

Hur kan vi öka bostadsbyggandet i Blekinge?

Det behöver byggas fler bostäder i Blekinge. Därför arrangerar Länsstyrelsen i Blekinge en eftermiddag för länets kommuner, för att se hur vi gemensamt kan få igång ett ökat bostadsbyggande. Konferensen Bygga i Blekinge arrangeras tisdagen den 4 april i Ronneby. Syftet med konferensen är att få igång bostadsbyggandet i länet, men även att få till planer för byggandet av billigare bostäder och till grupper som i dag har svårt att efterfråga bostäderna på marknaden. Flera intressanta föreläsare D

Flera intressanta föreläsare
Dagen inleds av Landshövding Berit Andnor Bylund, och en av föreläsarna är Ulf Rohlén, vd för ÖrebroBostäder. I Örebro byggs det bostäder till rimliga kostnader och i hög takt. Kommunen och det kommunala bostadsbolaget tar till nya grepp för att lyckas.

Vid konferensen föreläser även:

• Varför är det bra att Blekinge växer?
    - Mats Johansson, Edgify
  • Kan nyproduktion bidra till att lösa bostadsbristen?
    - Micael Nilsson, Expert, Boverket
  • Nulägesbild av nyproduktionen i Blekinge samt vilka bidrags möjligheter finns?
    - Carina Burelius, Länsstyrelsen i Blekinge
  • Vilka andra möjligheter finns?

- Lars Malmgren, näringspolitisk ansvarig, Fastighetsägarföreningen Blekinge

För ytterligare information, kontakta:

Lena Stävmo, utvecklingsstrateg vid Länsstyrelsen i Blekinge Telefon: 010-22 40 231
E-post: lena.stavmo@lansstyrelsen.se
Datum: 4 april 2017
Tid: 13:00-16:30
Plats: Ronneby Brunn

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Vår vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Skeppsbrokajen 4
371 86 Karlskrona
Växel 010-224 00 00
blekinge@lansstyrelsen.se
Länsstyrelsen i Blekinges webbplats

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.