2022-12-22 15:25Pressmeddelande

Helena Morgonskölds förordnande som länsråd förlängt

Länsråd Helena Morgonsköld.Länsråd Helena Morgonsköld.

I dag fattade regeringen beslut om att förlänga Helena Morgonskölds förordnande som länsråd i Blekinge till 2027.

– Jag är glad över att få fortsatt förtroende som länsråd och jag ser fram emot att arbeta vidare med uppdraget tillsammans med landshövdingen och våra medarbetare de kommande åren, säger Helena Morgonsköld, länsråd på Länsstyrelsen Blekinge.

Länsrådet leder det dagliga arbetet på myndigheten och är landshövdingens ersättare när denne inte är i tjänst eller har förhinder. Helena Morgonsköld har varit länsråd på myndigheten sedan 2017.

– Det är glädjande att Helenas förordnande förlängs och att vi får fortsätta leda Länsstyrelsen Blekinge tillsammans. Hon kommer att vara en viktig del av vår spännande resa framåt som myndighet, säger Ulrica Messing, Blekinges landshövding.

Helena Morgonskölds förordnande är förlängt till 31 december 2027.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Joakim Haby
Joakim Haby