2020-10-29 16:39Pressmeddelande

Fortsatt publiktak om 50 personer i Blekinge

Publikgränsen på max 50 personer kvarstår i Blekinge län efter den 1 november. Det blir resultatet av ett beslut från Länsstyrelsen Blekinge i dag. Beslutet är fattat mot bakgrund av den ökade smittspridningen av covid-19 i länet.

Från den 1 november tillåter regeringen max 300 sittande deltagare vid kultur- och idrottsevenemang. Länsstyrelsen Blekinge har i dag den 30 oktober fattat ett lokalt beslut om fortsatt förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Beslutet gäller oavsett plats, sammanhang eller vidtagna smittskyddsåtgärder, vilket exempelvis inkluderar konserter och föreställningar som hålls på restauranger och serveringsställen.

– Det är viktigt att vi nu på bred front begränsar virusets framfart. Vår förhoppning är att vi med denna åtgärd ska kunna minska smittspridningen och förhindra ytterligare belastning i sjukvården. Om vi bromsar i tid så kan vi alla snart gå på konserter och matcher igen, säger landshövding Sten Nordin.

Beslutet är fattat på inrådan av smittskyddsläkaren i Region Blekinge och i förebyggande syfte med anledning av den ökade smittspridning av covid-19 i länet.

– Ytterst handlar det om att skydda personer som riskerar att bli allvarligt sjuka och säkra så att vården har kapacitet att ta hand om dem som behöver den. Än så länge ser vi inte en ökad belastning för slutenvården i Blekinge på grund av covid-19. Men kan vi göra något för att minska den risken så är det värt denna uppoffring, säger Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare i Region Blekinge.

Beslutet gäller till och med den 30 november och kan därefter förlängas utifrån hur smittspridningen utvecklar sig.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Elisabeth Petersson
Elisabeth Petersson