2018-09-27 07:13Pressmeddelande

Filmpremiär för filmen om Ronneby Brunnsskog

Bokskogen, Ronneby Brunnsskog. Foto: Robert EkholmBokskogen, Ronneby Brunnsskog. Foto: Robert Ekholm

Premiärvisning för filmen "Ronneby Brunnsskog – en skog för alla året om” på naturum Blekinge i Ronneby Brunnspark, lördag 29 sept kl 10.00.  Naturum är öppet för allmänheten och det är alltid fritt inträde.

Ronneby Brunnsskog – en skog för alla året om  berättar om parkens och skogens historia som är stark sammanvävd, speciella platser och besöksmål i skogen samt alla de aktiviteter som skogen erbjuder, såsom, cykling, ridning, orientering, svampplockning, fågelskådning, lek och rekreation mm. Filmningarna har pågått i ett år för att spegla årets alla årstider.

Idé och manus till filmen har gjorts av Ola Runfors, Skogsstyrelsen och Robert Ekholm, Länsstyrelsen.
Produktionen har gjorts av Drakfilm Produktion AB. Musik är gjord av Hildur Höglind från Johannishus. Hildur är aktuell som vinnare av musiktävlingen ”P4 nästa Blekinge”.

- Vi kommer att visa filmen på naturum kontinuerligt under hösten för de besökare som är intresserade. Den är 12 min lång och är tänkt att locka fler besökare ut i speciellt Brunnsskogen men även andra fina lövskogsområden, säger Robert Ekholm, föreståndare på naturum Blekinge.

Filmen är framtagen inom EU-projektet Attarctive Hardwoods, ett projekt som syftar till att öka populariteten och antalet besökare till våra ädellövskogar. Målet är att förbättra och stärka samarbetet mellan olika nationella och internationella aktörer, som är verksamma inom turismsektorn. Skogsstyrelsen är projektägare och aktiviteterna sker i särskilt utvalda pilotområden fördelade i Sverige, Polen och Litauen. Partners i Sverige är Skogsstyrelsen, Länsstyrelsen Blekinge och Region Blekinge. Projektet finansieras av Södra Östersjöprogrammet och av partners från de deltagande länderna. Projektet startade den 1 juli 2016 och pågår under tre år.

Förhandsvisning
En förhandsvisning för pressen sker på fredag den 28/9. Kontakta Robert Ekholm för tidsbokning.
Plats: naturum Blekinge i Ronneby Brunnspark.

Naturum

Här kan du läsa mer om naturum Blekinge.

För mer information:
Robert Ekholm, länsstyrelsen, naturum Blekinge
robert.ekholm@lansstyrelsen.se

Ola Runfors, projektledare, Skogsstyrelsen,
ola.runfors@skogsstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.