2024-07-04 11:38Pressmeddelande

En glädjens dag för Blekinges framtid och hållbara utveckling

Landshövdingen

Vilken glädjens dag för Blekinges framtid och hållbara utveckling!

I dag kom beskedet vi väntat på. Regeringen ger klartecken för byggstart 2027-2029 av Sydostlänken mellan Älmhult, Olofström och Blekinges kustbana.

Ett intensivt lagarbete mellan länets offentliga och privata aktörer har äntligen gett resultat! Samarbetet kring Sydostlänken har varit mycket gott och det här visar vad vi kan åstadkomma tillsammans för att säkra länets utveckling.

Jag är mycket glad att regeringen har lyssnat på våra argument. Detta är en av de viktigaste infrastruktursatsningarna som Blekinge står inför. Genom att säkra Sydostlänken ger vi rätt förutsättningar för framtida generationer att leva, bo och verka i Blekinge!

/ Ulrica Messing, Blekinges landshövding

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Petra Sapic