2019-06-11 07:42Pressmeddelande

Eldningsförbud upphör i Blekinge län

Länsstyrelsen har beslutat att häva eldningsförbudet i Blekinge län. Förbudet upphör att gälla från och med tisdagen den 11 juni 2019 klockan 12.00 och gäller tills annat beslut fattas.

Bedömningen att häva eldningsförbudet är gjord utifrån SMHI:s prognosunderlag och i samråd med länets räddningstjänster.

Aktuell brandriskprognos
Läs mer om aktuell brandrisk och se brandriskkartor på
DinSäkerhet.se. Du kan också ladda ner mobilapplikation "Brandrisk ute", till din smarta telefon. Appen laddas ner från App Store för iOS eller från Play Butik för Android.

Catharina Bergsell

Avdelningen för juridik och beredskap

Direkttelefon: 010-22 40 241

Växel: 010-22 40 000

Länsstyrelsen Blekinge

Skeppsbrokajen 4

371 86 Karlskrona

www.lansstyrelsen.se/blekinge

Länsstyrelsen Blekinge

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.