2020-08-31 13:08Pressmeddelande

Eldningsförbud upphävs

Länsstyrelsen har beslutat att häva eldningsförbudet i Blekinge län från och med onsdagen den 2 september 2020 kl. 12.00. Beslutet gäller tills annat meddelas.

Beslutet har tagits med stöd av 2 kap. 7 § förordningen (2003:789) om skydd mot olyckor. Länsstyrelsen bedömer utifrån rådande väderleksförhållanden i länet och prognoser att det generella eldningsförbudet i länet bör upphävas. Beslutet har fattats i samråd med länets räddningstjänster.

Det är alltid viktigt att iaktta stor försiktighet och agera på ett sätt som minskar risken för brand i skog och mark. All eldning sker på egen risk och kan innebära straffansvar, trots att länsstyrelsen inte föreskrivit om eldningsförbud.

Aktuell information om eldningsförbud finns på länsstyrelsens webbplats

Tjänsteman i beredskap, TiB, Länsstyrelsen Blekinge
Telefon: 010-22 40 000

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Petra Sapic