2019-06-07 09:09Pressmeddelande

Eldningsförbud i Blekinge län

Länsstyrelsen har efter samråd med länets Räddningstjänster fattat beslut om eldningsförbud i Blekinge län med anledning av stor brandrisk i skog och mark. Beslutet om eldningsförbud gäller från kl 13:00 fredagen den 7 juni 2019 fram till att annat beslut fattas.
Eldningsförbud är en förebyggande åtgärd för att minska risken för brand i skog och mark.
Att göra upp eld under eldningsförbud kan leda till böter.
När eldningsförbud råder är det på tomt endast tillåtet att elda eller grilla i grill eller annan anordning avsedd för matlagning om anordningen är utformad på ett sådant sätt att det inte finns risk för brandspridning, till exempel att den är upphöjd från marken.
Det är också tillåtet att, på samma villkor, grilla för restauranger och annan liknande näringsverksamhet på eget verksamhetsområde. Samma villkor gäller för grillning på kommersiella campingplatser.
Så kallade engångsgrillar eller liknande anordningar är inte tillåtna.
Vi vädjar till allmänheten att iaktta stor försiktighet och agera på ett sätt som minskar risken för brand i skog och mark.

Aktuell information om eldningsförbud hittar du Länsstyrelsens webbplats.

På länets räddningstjänsters webbplatser hittar du lokal information och får mer rådgivning, Räddningstjänsten Östra Blekinge och Räddningstjänsten Västra Blekinge.
Läs mer finns även på Dinsakerhet.se som drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
Ladda även gärna ner appen Brandrisk Ute. Ta del av Allmänna brandriskvarningar från SMHI och MSB:s brandriskprognoser.

För mer information kontakta:
Gustav Arfven
Tjänsteman i Beredskap, Länsstyrelsen Blekinge
E-post gustav.arfven@lansstyrelsen.se

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.