2024-03-08 12:32Pressmeddelande

De tar plats i länsstyrelsens insynsråd

Länsstyrelsen Blekinges logga

Regeringen har utsett sju ledamöter i Länsstyrelsen Blekinge insynsråd. I rådet diskuteras frågor som rör länsstyrelsens verksamhet och Blekinges utveckling.

- Jag önskar våra nya ledamöter välkomna till Insynsrådet och ser fram emot ett gott samarbete. Deras kunskap och erfarenhet kommer att bidra med nya och värdefulla perspektiv, säger landshövding Ulrica Messing

Syftet med insynsrådet är att se till att det finns en demokratisk insyn och medborgerligt inflytande i länsstyrelsens arbete. Rådet har inte något beslutsmandat utan är rådgivande i en rad frågor som rör länet.

Ledamöterna representerar näringsliv, politik, forskning och offentlig förvaltning och utses av regeringen efter förslag från landshövdingen. Deras förordnande gäller från den 1 mars 2024 till och med den 28 februari 2027.

Rådet sammanträder cirka tre till fyra gånger per år. Årets första mötet hålls måndagen den 25 mars på residenset i Karlskrona.

Ledamöter:
Ulrica Messing, landshövding och insynsrådets ordförande.
Fredrik Edwardsson, kommendör Marinbasen Karlskrona.
Ingela Håkansson, vd Techtank.
Arri Kallonen, flagstationschef Ronneby Airport
Helena Lönegård, styrelseledamot Sydsvenska Handelskammaren och Sparbanken i Karlshamn.
Per Richardsson, vd Sparbanken Karlshamn.
Emma Swahn Nilsson, kommunstyrelsens ordförande Karlskrona kommun.
Anders Sjelvgren, generaldirektör Boverket.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Petra Sapic
Petra Sapic