2022-12-12 08:02Pressmeddelande

Blekinge uppmanas spara el under kritisk vecka

Blekinge står inför en kritisk elvecka. Det kalla vädret i kombination med att regeringen och Svenska kraftnät flaggar för ökat importbehov gör att risken för elbrist ökar i södra Sverige. Länsstyrelsen vädjar därför till alla Blekingebor och aktörer att sänka eller flytta sin förbrukning för att undvika avstängning.

– Vi står just nu inför en kritisk vecka. Genom att spara eller flytta vår elkonsumtion kan vi med gemensamma krafter jämna ut elförbrukningen över dygnet och minska risken för avbrott. Det handlar inte om att vi ska frysa i iskalla hem. Om vi lyckas minska vår förbrukning med två procent gör det stor skillnad. Höglasttimmar är morgon och kväll och alla kan göra något, ta till exempel en snabbdusch, släck lampor i rum du inte använder eller hoppa över torktumlaren så har du dragit ditt strå till stacken, säger Peter Ryman, försvarsdirektör på Länsstyrelsen Blekinge.

På årsbasis producerar Sverige mer el än landet förbrukar – men el är en färskvara som inte går att lagra. Den används i samma sekund som den produceras. Under kalla vinterdagar när södra Sverige förbrukar som mest räcker den inhemska produktionen inte till. Då importeras el från grannländer.

– I vanliga fall är elimport inte något problem, men i år är energisituationen i våra grannländer väldigt ansträngd på grund av kriget i Ukraina. När vårt behov sammanfaller med de timmar våra grannländer inte kan exportera uppstår därför en brist, säger Peter Ryman och fortsätter:

– Jag har stor förståelse för att en eventuell avstängning av el kan skapa både oro och besvärligheter i Blekinge. Vi har kontinuerlig samverkan med länets aktörer och näringsliv för att diskutera olika scenarier och konsekvenser. För dig som privatperson kommer en avstängning vara som ett vanligt elavbrott på enstaka timmar. Håll dig informerad via Sveriges Radio P4, myndigheters och elbolags hemsidor.

På vår webbplats finns information om hur elbristen kan påverka dig

Om elavbrott vid brist
Energimyndigheten har tagit fram en planeringsprocess där samhällsviktiga elanvändare identifieras och prioriteras, den kallas för Styrel. Förenklat handlar det om att planera för vilka som ska få el vid en eventuell bristsituation. Länsstyrelsen ansvarar för att samordna planeringen i länet och har tillsammans med nationella myndigheter, elbolag och kommuner kartlagt funktioner utifrån vilka konsekvenser som inträffar om de inte får el. Människors liv och hälsa är alltid mest prioriterade som till exempel sjukhus, äldreboenden och räddningstjänst.

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.

Elisabeth Petersson
Elisabeth Petersson