2018-06-10 15:01Nyheter

Unika Hanö blev naturreservat idag

Landshövding Sten Nordin klipper bandet till naturreservatområdeLandshövding Sten Nordin klipper bandet till naturreservatområde

Naturreservatet Hanö invigdes idag av landshövding Sten Nordin och Johanna Beijer från Sölvesborgs kommun. Det fina vädret med lite fläktande sjöbris på ön och Marinens ungdomsmusikkår välkomnade allmänheten till ön. Önskemålet är att fler upptäcker denna pärla.

. Hanö är ett utmärkt exempel på hur Blekinges öar kan göras tillgängliga på ett hållbart sätt och med en stor respekt för skärgårdens kulturarv, säger landshövding Nordin och betonar att få ställen har en så spännande historia. Till exempel från Hanö fyr har man en vidunderlig utsikt i alla väderstreck. I närheten ligger grottan som kallas Rövarkulan, och som ska ha varit skydd för såväl sjörövare som snapphanar.

Marinens ungdomsmusikkår. Bild: Markus Forslund

På Hanö kan hela familjen uppleva en variationsrik natur med en av Sveriges största avenbokskogar, öppna gräsmarker, buskmarker, hällmarker och småvatten. Hanö har mycket höga geologiska värden, med en mängd strandlinjer från Östersjöns varierade vattennivåer efter den senaste istiden.

Kulturhistorien är också rik, med gamla fiskebosättningar, engelska kyrkogården från engelska flottans tid på Hanö och fyrplatsen. Ön är ett omtyckt utflyktsmål som man förmånligt på mindre än en halvtimme tar sig till med en färja från Nogersund. Tamdjuren har länge betat på Hanö, men när de försvann på 1950-talet planterades några dovhjortar in och nu finns här en vild hjortstam.

Markus Forslund förbereder guidningen, i keps och blå t-shirt. Bild: Roope Parikka

Åke Widegren närmast på bilden guidade. Bild: Markus Forslund.

- Äntligen är Hanö med sina höga naturvärden naturreservat. Det gör att vi får bättre förutsättningar att utveckla området för besöksnäringen, säger Markus Forslund, Naturvårdsdirektör på Länsstyrelsen Blekinge.

Hanös spännande historia och natur

Bild: Johanna Parikka Altenstedt

Under invigningsdagen erbjöds en rad aktiviteter för dem som tagit möjligheten att ta båten över till Hanö. I Bygdegården föreläste historiker Marcus Bernhardsson om engelska flottan på Hanö i samband med Napoleonkriget.

Hanö var brittisk flottbas åren 1810–1812 med den svenske kungens goda minne.och många sjömän bosatte sig i Hanö, därav engelska kyrkogården som finns kvar. När engelska flottans fartyg baserar ön idag gör de en honnörsflagghälsning. Senare har Hanö varit säsongsbosättning för fiskare, timmerförråd för såväl Sverige som Danmark och från 1830-talet ett år runt bebott fiskeläge.

Elisabet Wallsten framför nya naturreservatskylten och Hanös flagga. Bild: Johanna Parikka Altenstedt

Björn Nilsson från Lunds Universitet berättade om Hanöbuktens sjunkna landskap, en beskrivning av 10 000-åriga stenåldersfynd på havets botten. Hanö berättar en spännande historia om jordens utveckling, utanför Hanö har man hittat rotfasta stubbar på havsbottnen från Östersjöns lägsta vattennivå då det växte tallskog runt Hanö.

Bild: Markus Forslund

Landshövding fick besöka fyren. Bild: Mostphotos.

Dagen till ära hölls fyren öppen. Så även museet Bödeboden och missionshuset. Nyfikna barn och vuxna kunde även håva efter djur i strandkanten och följa med på en barnguidning i naturreservatet under förmiddagen.

Landshövding Sten Nordin klippte, traditionsenligt, det blå-gula bandet vid Bygdegården och även Johanna Beijer, Sölvesborgs kommun, invigningstalade och kaffe serverades.

Bild: Markus Forslund

Efter invigningen följde en lättare naturguidning mot udden som kallas Bönsäcken med ledning av Åke Widgren, Elisabeth Wallsten och Jenny Herzman på Länsstyrelsen, och naturreservatet firades med en kanonsalut som landshövdingen avfyrade.

Bönsäckenudden i Hanö. Bild: Mostphotos

Mer om Hanö finns här.

För mer information:

Markus Forslund, avdelningschef
Kunskapsuppbyggnad
markus.forslund@lansstyrelsen.se
Telefon: 010-22 40 136

Elisabet Wallsten, naturvårdshandläggare,

elisabet.wallsten@lansstyrelsen.setelefon: 010-22 40 210

Om Länsstyrelsen Blekinge

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och hanterar många olika frågor: miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde. Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge har vi havet och skärgården alldeles intill knuten. Länsstyrelsens vision är att vi ska bidra till att utveckla Blekinge på ett hållbart sätt.