2020-10-30 08:23Pressmeddelande

Ny estetutbildning på Magnus Åbergsgymnasiet

Hösten 2021 startyar ny estetutbildning på Magnus Åbergsgymnasiet Hösten 2021 startyar ny estetutbildning på Magnus Åbergsgymnasiet

Hösten 2021 startar Magnus Åbergsgymnasiet den nya utbildningen Bild och form i helt nyrenoverade lokaler. Utbildningen är en del av det Estetiska programmet och har efterfrågats av elever under flera år.

På Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan pågår en rejäl förvandling av lokalerna. Skolan som byggdes på 1980-talet renoveras i olika etapper och hösten 2020 stod bland annat de helt nyrenoverade lokalerna för estetiskt skapande klara. Här finns bland annat ateljé, skaparverkstad, undervisningsrum för digitalt arbete och rum för teoretisk undervisning. Hösten 2021 hoppas skolan kunna fylla de kreativa lokalerna med elever på den nya utbildningen Bild och form som är en del av det Estetiska programmet.

- Vi har planerat för utbildningen ett tag och det känns riktigt roligt att nu kunna erbjuda elever som är intresserade av design, bild och formgivning på den här högskoleförberedande utbildningen. Dessutom i så fina lokaler, säger Johan Olofson, förbundsdirektör för Kunskapsförbundet.

Utbildningen startar hösten 2021 och sista ansökan till alla gymnasieutbildningar i Fyrbodal är den 1 februari.

- Det blir ett lyft för skolan när vårt estetiska program breddas med bild och form-inriktningen, säger Carolina Blomster, rektor på Magnus Åbergsgymnasiet. Vi upplever att det finns en efterfrågan på utbildningen och våra nuvarande musikesteter är glada att de får fler klasskompisar nästa år. Bild och form-eleverna kommer att ha en del av undervisningen tillsammans med eleverna på musikinriktningen av Estetiska programmet.

Fakta om Estiska programmet

• Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program. Andra högskoleförberedande program är: Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Teknikprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska programmet.
  • Estetiska programmet kan ha fem olika inriktningar: musik, bild och formgivning, dans, teater och estetik och media. Idag erbjuder Kunskapsförbundet inriktningen musik på Magnus Åbergsgymnasiet samt Birger Sjöberggymnasiet. Från och med hösten erbjuds alltså även inriktningen bild och formgivning. Elever söker till en specifik inriktning.
  • Estetiska programmet Bild och form lägger en bra grund för fortsatta utbildningar till exempelvis formgivare, webbdesigner, fotograf, industridesigner, kulturve­tare, konstnär, bildlärare, slöjdlärare, eller designer inom mode och textil.

Källa: skolverket.se, gymnasieguiden.se, magnusabergsgymnasiet.se

--------------------------------------------

Varmt välkommen att besöka Magnus Åbergsgymnasiet för mer information om den nya utbildningen och de nya lokalerna.

Tid: tisdagen den 3 november kl 10.00

På plats finns rektor Carolina Blomster, förbundsdirektör Johan Olofson, estetlärare Ulrika Wennersten samt elever på Estetiska programmet, inriktning musik. Eleverna har pågående undervisning i digitalt skapande där de arbetar med stop motion som är en animerad filmframställningsteknik.

För mer information, kontakta:
Carolina Blomster, rektor Magnus Åbergsgymnasiet,
carolina.blomster@kunskapsforbundet.se, 0520-52 57 84

Johan Olofson, förbundsdirektör Kunskapsförbundet,
johan.olofson@kunskapsforbundet.se, 070-162 95 50

Bilagda foton är tagna av fotograf Kristin Viktorsson.

Om Kunskapsförbundet Väst

Med cirka 3 000 elever som studerar på våra gymnasieskolor och närmare 3 000 studenter inom Vuxenutbildningen är vi en av Västsveriges största utbildningsanordnare.