2021-05-20 08:57Pressmeddelande

Kunskapsförbundet startar frisörutbildning med Svenska frisörskolan

Svenska frisörskolan TrollhättanSvenska frisörskolan Trollhättan

I samarbete med Svenska frisörskolan startar Vuxenutbildningen en ny yrkesutbildning i Trollhättan. Utbildningen har totalt 32 platser varav Kunskapsförbundet står för 16 av dessa. Utbildningen riktar sig till vuxna studerande från hela Sverige.

Under utbildningen får eleverna lära sig att utföra och sälja frisörbehandlingar av teknisk och etisk kvalité för både dam- och herrkunder. Utbildningen erbjuder ett brett innehåll med vikt på frisörteknik och kundservice och utgår ifrån Skolverkets nationella yrkespaket för vuxenutbildningen, Frisöraspirant 1500 poäng.

Svenska frisörskolan startade 2005 och har utbildat mer än 550 studenter till frisörer från hela landet och tilldelats en rad utmärkelser för sin utbildning. Utbildningen leder till att studenterna har möjlighet att avlägga prov för behörigheten A i Frisörlicensen vid avlutande studier.

Svenska frisörskolan kommer i och med detta att dubbla antalet elever till två parallellklasser och dubblar utbildningsytan.

Det är väldigt glädjande att den här samverkan med Svenska frisörskolan nu kommit i hamn och roligt att vi genom Kunskapsförbundet kan erbjuda utbildningen till vuxna studerande, Anette Ambren, rektor på Vuxenutbildningen.

Frisörutbildningen startar höstterminen 2021 och de första frisörerna tar examen juni 2022.

Läs mer om utbildningen:

Kontakt Kunskapsförbundet:

Kontakt Svenska frisörskolan:

Michael Gustafsson
VD/Rektor

Om Kunskapsförbundet Väst

Med cirka 3 000 elever som studerar på våra gymnasieskolor och närmare 3 000 studenter inom Vuxenutbildningen är vi en av Västsveriges största utbildningsanordnare.