2020-05-11 14:13Pressmeddelande

Beslut kring studenten 2020

Det traditionella studentfirandet på våra tre gymnasieskolor ersätts med examensceremonier det här året.

Det traditionella studentfirandet på våra tre gymnasieskolor är tyvärr inställt det här året. Vi måste ta vårt ansvar som samhällsaktörer och undvika risk för folksamlingar och eventuell smittspridning. Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet och Nils Ericsonsgymnasiet kommer istället att genomföra studentceremonier med respektive gymnasieklasser den 9, 10 och 11 juni. Fredagen den 12 juni ger vi eleverna i årskurs 3 ledigt för att kunna fira med sina familjer.

– Det här är ett tråkigt beslut och vi förstår om eleverna är besvikna. Vi har vägt in många aspekter och lyssnat in både säkerhetsansvariga och Polisen liksom elever och föräldrar. Vi bedömer att det är svårt att leva upp till Folkhälsomyndighetens krav om vi skulle genomföra avslutningsceremonier för alla klasser på samma dag, säger Maud Bengtsson, ordförande i Kunskapsförbundets direktion.

Mer information om ceremonierna kommer eleverna att få av respektive skola när vi närmar oss studenten.

Johan Olofson, förbundsdirektör

Kunskapsförbundet Väst

telefon 070-16 29 550

462 85 Vänersborg

johan.olofson@kunskapsforbundet.se

Om Kunskapsförbundet Väst

Med cirka 3 000 elever som studerar på våra gymnasieskolor och närmare 3 000 studenter inom Vuxenutbildningen är vi en av Västsveriges största utbildningsanordnare.

Mikael Arvemark
Ordförande Kunskapsförbundets direktion