2019-04-10 11:00Pressmeddelande

Miso vinner Innovationspriset i Kristianstad

Misos grundare Betty Collin och Stina-Mina Ehn-Börjesson vinner Innovationspriset i Kristianstad. Med utgångspunkt från forskning inom mikrobiologi har Miso utifrån vildjäst utvecklat en helsvensk och unik produkt för bryggerinäringen.Misos grundare Betty Collin och Stina-Mina Ehn-Börjesson vinner Innovationspriset i Kristianstad. Med utgångspunkt från forskning inom mikrobiologi har Miso utifrån vildjäst utvecklat en helsvensk och unik produkt för bryggerinäringen.

- Vi är överväldigade att vår utveckling av en ren vildjäst för bryggerinäringen uppmärksammas med innovationspriset i Kristianstad. Priset är en verklig bekräftelse och gör oss stärkta när vi nu tar nästa steg, säger Betty Collin som tillsammans med Stina-Mina Ehn-Börjesson grundat och driver Miso.

Innovationspriset delades ut av Krinova Incubator & Science Park i samband med Guldjubelgalan den 10 april.

- Utifrån gamla traditioner förädlar vi en lokalt framtagen jäststam som ger en stabil och välsmakande produkt, förtydligar Stina-Mina.

Betty Collin och Stina-Mina Ehn-Börjesson, som står bakom Miso, har båda ett långt akademiskt förflutet och jobbar jämte företaget också som universitetslektor respektive universitetsadjunkt i mikrobiologi vid Högskolan Kristianstad

Motiveringen till Innovationspriset lyder: Med Misos koncept för att ta fram rena och lokala jäststammar öppnas nya möjligheter att brygga äkta lokalproducerad öl i ordets sanna betydelse. Med ett nytt och annorlunda forskningsperspektiv bryter Miso in i en bransch med såväl starka traditioner som nytänkande. Med en produkt som är först i sin nisch, skapar de nya möjligheter för vågen av mikrobryggerier som kopplar an till att positionera dessa och skapa produkter än mer unika i smak och uttryck.

- Miso är en mycket värdig vinnare av Innovationspriset och har utvecklat en unik produkt. Utifrån forskning har de tagit fram en produkt som kan få stor betydelse för bryggerinäringen, säger Truls Bretz, business designer på Krinova Incubator & Science Park.

Innovationspriset, som instiftats av Krinova, belönar innovativt företagande och idéer som visar hur nya möjligheter och kreativa lösningar kan omsättas i praktiken. Priset inriktas på idéer med hög innovationsnivå, kommersiell potential och hållbart företagande.

Miso är även nominerade till Årets innovationspris 2019 i Skåne Nordost tillsammans med alla innovationspristagare i de andra Skåne Nordost kommunerna.

För mer information:

Betty Collin, Miso, mobil 0703-30 79 10
Stina-Mina Ehn-Börjesson, Miso. Mobil 0709-23 97 11
Truls Bretz, Business Designer, Krinova incubator & Science Park, 0738-53 24 01

Om Krinova Incubator & Science Park

Krinova driver nytänkande och skapar jobb och tillväxt. Det gör vi genom att omvandla samhällsutmaningar till innovationsprojekt, engagera företag, offentlig sektor och akademi i samverkan som leder till långsiktig och hållbar utveckling. Vi är en mötesplats för människor och idéer och erbjuder innovations- och utvecklingsstöd till allt från företag som ännu befinner sig på idéstadiet till etablerade företag. Inom profilområdet mat – miljö – hälsa skapar vi samarbeten och projekt på lokal, regional och internationell nivå. Under drygt tio år har vi drivit olika livsmedelsrelaterade initiativ och är Sveriges största och första inkubator och science park med fokus på livsmedel. Krinova ägs av Kristianstads kommun och Högskolan Kristianstad och är en av de ca 65 medlemmarna i den nationella branschorganisationen Swedish Incubators & Science Parks (SISP).

Business Designer Krinova Incubator & Science Park
Truls Bretz