2022-11-30 08:27Pressmeddelande

Stella Explorer, Avner, Peder Mannerfelt – helgens ljudlandskap på Konsthallen

Stella Explorer Konsthallen

Konsthallen gästas av Stella Explorer, Avner och Peder Mannerfelt fredag och lördag.

Fredag den 2 december tar Stella Explorer och Avner över ljudet i nya Konsthallen på Djurgården. En duo av två vandrare vilka båda gjort starka intryck på svensk indie-mark för att sedan ge sig ut vitt och brett i strövtåg på de elektroniska stäpperna.

Stella Explorer som gått från indiebandet Brödet och under sin ambienta, atmosfäriska, djupsinniga solo-resa färdats genom samarbeten med DJ Seinfeld, NTS gästspel för Young Turks för att landa på YEAR0001 i gott sällskap med DJ HAYDN. Dock med en fot kvar i sina melodramatiska indierötter vilka klingar vackert i hennes flera samarbeten med artisten boerd.

Avners saga börjar i ett ljudlandskap och lyrisk prosa i gränslandet mellan Ebba&Didrik, Twin Peaks och Bret Easton Ellis. I unga år gjorde han artistkarriär på ett brinnande Sincerely Yours. Efter några års frånvaro återkom denne herre stort i en än mer musikaliskt utvecklad skepnad där hans sjungna hjärtekrossande berättelser utsmyckas av teatrala samplebaserade ljudlandskap. Måntro en flört med sin bakgrund som svensk rookiemästare i scratch-DJ? Idag hör vi en Avner flitigt gästad av artister som Elis Monteverde Burrau, Inre Frid, Stella Explorer och inte minst, remixad av Samo DJ, Pedrodollar och Axel Boman.

Två vandrare, ett vackert kaos.
2/12: Stella Explorer & Avner, Konsthallen, Allmänna gränd 2, 19.00–23.00

Peder Mannerfelt Konsthallen

Peder Mannerfelt är en artist med många strängar på sin harpa. En gång i tiden vandrade han ibland oss som The Subliminal Kid. Karriären tog ett ordentligt språng tillsammans med Malcom Pardon i duon Roll The Dice för att sedan nå grammis-höjder som producent till Fever Rays album Plunge och än vidare ut i världssjälen i partnerskap med Björk.

Idag utforskar Mannerfelt gränslandet mellan pop och techno tillsammans med Pär Grindvik i superduon Aasthma vilka nyligen gästats av artister som Silvana, Louisahhh Pillot och Mannerfelts gamla parhäst Fever Ray. Parallellt med egna projekt och alla samarbeten utvecklar Peder Mannerfelt sitt egna skivbolag, Peder Mannerfelt Produktion med artister som Sissel Wincent, Klara Lewis och flertalet egna driviga technoverk!

Och nu tar han sig alltså tid att gästa oss ute på Konsthallen tillsammans med sin gamle vän Robert Brodén.

3/12: Peder Mannerfelt med gäst Robert Brodén, Konsthallen, Allmänna gränd 2, 19.00–23.00

Varmt välkomna!

Ämnen: Musik

Om Konsthallen

Konsthallen på Kungliga Djurgården i Stockholm är restaurang, butik och bageri samlat under ett och samma tak. I en historisk omgivning gör Konsthallen entré i en samtida miljö på ett avskalat och personligt sätt. Konsthallens restaurang serverar skaldjur med ett unikt utbud av viner. Butiken, som är den första av sitt slag på Djurgården, erbjuder noga utvalda ekologiska speceriprodukter, bageriets bröd och bullar, frukost och lunch.