2023-10-13 06:38Pressmeddelande

Nyheter inför den kommande vintersäsongen

Kläppen Ski Resort.
Foto: Tony Ekström

Fjolårets vintersäsong på Kläppen Ski Resort visade sig bli en av de bästa genom tiderna, en succévinter som Kläppen redan denna vinter ser ut att slå. Nu väljer Kläppen att återinvestera i både gästupplevelse och hållbarhet. Till vintern kan de besökande gästerna förvänta sig ett helt nytt testcenter, flera belysta nedfarter samt ett effektivare snösystem. Utöver det inleder Kläppen ett nytt samarbete med No More Boots som lanserar en världsnyhet på anläggningen.

Vintersäsongen 23/24 ser ut att bli en rekordsäsong för Kläppen Ski Resort. I dagsläget ligger bokningssiffrorna åtta procent högre jämfört med samma period föregående år.

- Att vi har ökat med hela åtta procent känns helt fantastiskt. Det betyder att våra besökande gäster uppskattar det vi gör på anläggningen, men också att vi lockar hit nya skid- och snowboardåkare, säger Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort.

Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort

Belysta backar och uppgraderad barnupplevelse
En glädjande nyhet för alla skidande gäster på Kläppen är att anläggningen den här vintersäsongen förser de blåa pisterna Bäverdalen och Ormtungan med effektiv LED lågenergibelysning, varav den sistnämnda i regnbågens alla färger. För den skidande gästen innebär det att Kläppen nu kommer ha belysta nedfarter i alla svårighetsgrader öppna från klockan 09:00 till klockan 18:00 varje dag. Kläppen jobbar även med att förbättra upplevelsen för alla barn. Till vintern kommer anläggningen pynta Trollriket med sagoväsen och avbilder av anläggningens troll Trolle och Trolla, vilket kommer kompletteras med ett ljudsystem som spelar upp sagor och berättelser. Under sommaren har Kläppen byggt en ny lekplats i barnområdet som är betydligt större än sin föregångare. Den nya lekplatsen kommer finnas tillgänglig året om.

Nytt testcenter och obemannad skidhyra
Inför vintersäsongen 23/24 bygger Kläppen ett helt nytt testcenter på Tranantorget. Testcentret kommer bestå av två delar där den besökande gästen har möjlighet att kostnadsfritt testa Burton Step on-system och årets skid- och snowboardnyheter från flera av de ledande varumärkena.

En annan nyhet för de som önskar testa nya skidor är det nya samarbetet med No More Boots som den här vintersäsongen lanserar världens första obemannade skidhyra på Kläppen. Skidställen kommer fyllas med nya skidmodeller från skidleverantören K2 och hyra samt betalning kommer ske via en app.

- Detta är ett spännande projekt som vi är stolta över att få vara en del av. Detta system är en digital lösning för den som vill prova de senaste modellerna av alpina skidor på ett smidigt sätt. Vi appen ska man enkelt kunna hyra allt från en timme och uppåt,  säger Lennart Stolpe, kommunikations- och marknadschef på Kläppen Ski Resort.

Nytt samarbetet med No More Boots som lanserar världens första obemannade skidhyra på Kläppen Ski Resort tillsammans med skidleverantören K2.

Bättre snökapacitet för en hållbar anläggning
Till vintersäsongen väljer Kläppen att investera i fler lågenergilansar för att göra snöproduktionen snabbare, effektivare och mer hållbar. Kläppen kommer även att göra en ombyggnation på Älvspåret som ska effektivisera snöproduktionen samt möjliggöra en tidigare öppning av längdskidspåret. Utöver det är Kläppen med i projektet ”Gröna vägen till Sälenfjällen” för att säkerställa att det finns gott om laddningsstationer längs med vägen upp till Sälenfjällen. Dessutom har Kläppen som mål att tillsammans med Soltechbolaget E-Mobility öka andelen elbilsladdare på anläggningen.

- För oss på Kläppen är fokus på hållbarhetsarbete extremt viktigt, det ligger i linje med vårt långsiktiga arbete och vår värdegrund som familjeföretag. Att det skall finnas en laddinfrastruktur på hela vårt berg känns som den naturliga vägen framåt, säger Gustav Eriksson.

Större ICA-butik och bättre vägar
ICA Kläppen var en av fjolårets stora succéer. För att möta kundernas efterfrågan kommer ICA-butiken att utöka sin butiksyta från 270 kvadratmeter till 600 med två traditionella kassalinjer och sex stycken snabbkassor. Livsmedelsbutiken förväntas stå klar under december månad. I samband med detta kommer det asfalteras en trottoar från butiken till boendeområdet Sjungarbacken. Även skidvägen från Sjungarbacken ner mot ICA och gondolens dalstation kommer breddas.
För boende i området Gullbrändan har Kläppen under sommaren och hösten rustat upp samt färdigställt de befintliga bil- och gångvägarna i det nybyggda området.

- För oss är det otroligt viktigt att alla gäster skall trivas hos oss. Vi vill göra vistelsen på Kläppen både bekväm och upplevelserik, säger Gustav Eriksson.

Läs mer om alla vinterns nyheter på www.klappen.se

Om Kläppen Ski Resort

Kläppen Ski Resort ligger i Sälenfjällen och är Sveriges största familjeägda skidanläggning med 38 nedfarter, 21 liftar och 37 kilometer längdskidspår. Kläppen har Sveriges bästa snögaranti och har en snowpark som utnämnts till landets bästa flera år i rad. Hit kommer barnfamiljer varje år för att njuta av skidåkning i fyra väderstreck.