2023-05-02 07:26Pressmeddelande

Kläppen satsar på snöspar efter rekordsäsong

Tack vare trogna gäster så blev säsongen 22/23 den bästa genom tiderna för Kläppen Ski Resort. Nu tar man nya krafttag med visionen om att öppna upp för åkning på snö rekordtidigt i Sälenfjällen.

Jämfört med fjolåret ökade gästantalet på Kläppen med åtta procent. Skipassförsäljningen och antalet bokade utrustningar ökade med tio procent vardera. Enligt Kläppens gästundersökning är cirka 75 procent av gästerna återkommande.

- Det känns fantastiskt att vi avslutar säsongen med det här resultatet. Vi var osäkra på hur säsongen skulle bli med tanke på de ökade kostnaderna i samhället. För oss är det här ett kvitto på att det vi gör är uppskattat av våra gäster. Det här ger oss nu muskler att fortsätta utveckla berget, säger Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort.

Siktet är redan inställt på den kommande vintersäsongen. Kläppens mål är att vara den första anläggningen i Sälenfjällen som öppnar för parkåkning på snö. För att möjliggöra det kommer Kläppen att schakta ihop två högar på totalt 50 000 kubikmeter snö i Kläppen Snowpark. Högarna kommer sedan att täckas av värmeskyddande dukar.

- Vi jobbar aktivt med våra hållbarhetsmål. Den här vintern minskade vi elkonsumtionen med 1,5 miljoner kilowattimmar tack vare fjolårets investering i nya pumpar och snökanoner. Genom att spara snö kommer vi nu minska energiåtgången ännu mer samtidigt som vi kommer kunna öppna delar av anläggningen redan till hösten, säger Gustav Eriksson.

Men det är inte enbart hållbarhetsmålet som driver Kläppen till att utveckla anläggningen, utan även viljan till att främja idrotten. Med den sparade snön kommer Kläppen Ski Resort kunna öppna delar av nationalarenan Kläppen Snowpark under oktober månad.

- Vi vill pusha parkutvecklingen i Sverige och norra Europa och ge både svenska landslaget och elever på skid- och snowboardgymnasium de bästa förutsättningarna. Det gör vi genom att öppna Kläppen Snowpark så tidigt som möjligt, säger Gustav Eriksson.

Den södra delen av Kläppen Snowpark kommer öppna under oktober månad och den stora hopplinen i början av vintersäsongen 23/24. Arbetet med att schakta snö är planerat att starta andra veckan i maj.

Kläppen som familjeägt bolag ser alltid till att återinvestera i anläggningen för att förbättra upplevelsen för besökande gäster. Det är ett löpande arbete och fler investeringar planeras inför kommande säsonger.

Om Kläppen Ski Resort

Kläppen Ski Resort ligger i Sälenfjällen och är Sveriges största familjeägda skidanläggning med 38 nedfarter, 21 liftar och 37 kilometer längdskidspår. Kläppen har Sveriges bästa snögaranti och har en snowpark som utnämnts till landets bästa flera år i rad. Hit kommer barnfamiljer varje år för att njuta av skidåkning i fyra väderstreck.