2023-06-27 06:15Pressmeddelande

Kläppen inleder samarbete med E-Mobility för grönare el

Maja Pettersson, ansvarig solenergi på E-Mobility och Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort.Maja Pettersson, ansvarig för solenergi på E-Mobility och Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort.

Kläppen Ski Resort har inlett ett nytt samarbete med Borlänge-baserade Soltechbolaget E-Mobility. Samarbetet är en del av Kläppens hållbarhetsarbete där det slutgiltiga målet är att vara en helt fossilfri anläggning till år 2030.

Det dalabaserade Soltechföretaget E-Mobility har sitt huvudkontor i Borlänge, med verksamhet i Malung-Sälens kommun. Likt Kläppen vill E-Mobility vara en del av en grönare utveckling. Det nya samarbetet kommer inledningsvis innebära att Kläppen investerar i solceller och elbilsladdare.

- Vi tycker att det är extremt viktigt att tänka långsiktigt och hållbart. Hållbarhetsarbetet ska genomsyras i allt dagligt arbete och med E-Mobilitys lösning på solenergi fortsätter vi i rätt riktning. För oss är det en naturlig del att tänka hållbart, både på kort och framförallt lång sikt. Vi är ett familjeägt företag och för oss är hållbarhet en del av vår värdegrund och vårt DNA. Vi vill utveckla bolaget och i framtiden lämna över en hållbar anläggning till nästa generation Eriksson, säger Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort.

Målet är att all elproduktion ska vara hundra procent fossilfri till år 2030. Samarbetet med E-Mobility kommer bidra med solenergi, varav första steget är solenergi i form av solcellspaneler och elbilsladdare.

– Vi är mycket glada över att ha fått förtroendet från en skidresort som verkligen leder sina hållbarhetsambitioner i bevis. Nu ser vi fram emot att kavla upp ärmarna och hjälpa Kläppens stugägare att få tillgång till både smart elbilsladdning och solcellslösningar, säger Maja Pettersson, ansvarig för solenergi på E-Mobility

Kläppen har påbörjat resan till att bli en fossilfri anläggning. Familjeföretaget har redan investerat i energisnåla snöproduktionssystem, snödjupsmätning för att reglera mängden producerad kanonsnö, ljuskällor i form av LED-belysning, liftar med hastighetsreglering och frekvensdrift på elmotorer samt eldrivna fordon för personaltransport. Hållbarhetsmålet är ett pågående arbete och Kläppen kommer fortsätta investera och hitta samarbetspartners för att nå hållbarhetsmålet till att bli en en fossilfri anläggning 2030.

Om Kläppen Ski Resort

Kläppen Ski Resort ligger i Sälenfjällen och är Sveriges största familjeägda skidanläggning med 38 nedfarter, 21 liftar och 37 kilometer längdskidspår. Kläppen har Sveriges bästa snögaranti och har en snowpark som utnämnts till landets bästa flera år i rad. Hit kommer barnfamiljer varje år för att njuta av skidåkning i fyra väderstreck.

Relaterad media