2024-02-23 07:47Pressmeddelande

Herrarna gör upp i slalom i Europacupen på Kläppen Ski Resort

Efter tre år med satsningar på den alpina racingen står nu Kläppen Ski Resort som arena för Europacupen i slalom för herrar. Totalt kommer tävlingsåkare från cirka 20 nationer att delta. Vinnaren av totalcupen i slalom tilldelas en direktplats i Världscupen 2025.

Den 10–11 mars kommer en av deltävlingarna i Europacupen 2023-2024 arrangeras på Kläppen Ski Resort i Sälen. I startfältet finns några av Europas främsta slalomåkare.

- Det är riktigt roligt att Kläppen kommer vara med och arrangera den svenska deltävlingen i Europacupen för herrar. Under de senaste vintrarna har vi arbetat och satsat hårt på alpin racing, att Internationella skidförbundet FIS nu har valt att lägga en svensk deltävling i Kläppen är ett kvitto på att det arbete vi lägger ner är uppskattat och av god kvalitet, säger Fredrik Stenmalm, Sportchef på Kläppen Ski Resort.

Karin Sundberg arbetar som projektledare för svenska Skidförbundet och kommer ha övergripande ansvar för den svenska deltävingen på Kläppen. Hon berättar att FIS ser fram emot det kommande samarbetet.

- För oss som förbund och nation är det både viktigt och roligt att arrangera den alpina Europacupen i Kläppen då vi kan ge fler svenska åkare en möjlighet att på hemmaplan tävla på näst högsta internationella nivå. Att arrangera en stor tävling kräver god planering och bra dialog med FIS men framförallt behövs en bra anläggning och de starka ideella krafter som finns i klubbarna. Vi ser fram emot samarbetet med Kläppen och med alla funktionärer som ställer upp och hoppas på rättvisa och fina tävlingar som sätter Sverige på kartan som fortsatt bra arrangör, säger Karin Sundberg, Projektledare Europa Cup svenska Skidförbundet.

Tävlingen kommer gå i nedfarterna Bäverdalen och Lostupet. Veckan innan tävlingen kommer pisterna att stängas av för att kunna förberedas med en teknik som kallas balkning.

- Vi kommer använda en så kallad balk för att trycka ner vatten i underlaget. Det är ett tidskrävande förarbete, men ett måste för att backen ska få den hårda och tåliga yta som krävs för den här typen av slalomtävling. Vattnet tar vi från vårt befintliga vattensystem, säger Fredrik Stenmalm.

Efter att Europacupen avslutats och anläggningen stängt för dagen kommer pistmaskinsförare påbörja arbetet med att bryta balken.

- Fördelen med att vi balkar Bäverdalen och Lostupet inför Europacupen är att underlaget kommer vara grymt för den kommande vårskidåkningen på anläggningen, avslutar Fredrik Stenmalm.

Den blåa pisten Bäverdalen och den svarta nedfarten Lostupet är planerad att öppna igen tisdagen den 13 mars.

Om Kläppen Ski Resort

Kläppen Ski Resort ligger i Sälenfjällen och är Sveriges största familjeägda skidanläggning med 38 nedfarter, 21 liftar och 37 kilometer längdskidspår. Kläppen har Sveriges bästa snögaranti och har en snowpark som utnämnts till landets bästa flera år i rad. Hit kommer barnfamiljer varje år för att njuta av skidåkning i fyra väderstreck.

Relaterad media