2023-07-03 06:25Pressmeddelande

Sommarlovsaktiviteter för ukrainare på KFUM Central

Ukrainska barn fiskar på KFUM Ängsholmens dagläger Sköna Dar på IngaröMassor av aktiviteter ordnas för ukrainska flyktingar sommaren 2023. Bland annat kommer 250 ukrainska barn att åka på dagläger med KFUM Ängsholmen till Björnö naturreservat på Ingarö.

Alla barn förtjänar ett roligt sommarlov - även om man är på flykt

Skolan har betytt en stabil vardag för alla unga som är på flykt i Stockholm från krigets Ukraina. Men nu är det sommarlov, och då erbjuder KFUM Central dessa barn roliga aktiviteter hela lovet. Alla unga förtjänar ett sommarlov med vänner, lek och aktivitet!

SOMMARLOV I STOCKHOLM

Sedan kriget bröt ut har KFUM Central samarbetat med flyktingnätverket House of Ukraine Stockholm och stöttat med aktiviteter, lokaler och hjälp till finansiering och organisering. I sommar blir det fler aktiviteter än någonsin när vi med hjälp av olika bidrag kan erbjuda idrott, språkcafé, gruppträning, sommarläger och mycket annat för de barn och unga som är på flykt från krigets Ukraina.

- Vi är otroligt glada att vi kan erbjuda ett tryggt och roligt sommarlov av denna magnitud hela sommaren, säger Ulrika Alexandersson på KFUM Central. Både aktiviteter där en bara kan komma förbi KFUM Central spontant för idrott, gruppträning eller språkcafé, men även längre lägervistelser i skärgården eller utflykter.

250 barn kommer att åka ut till KFUM Ängsholmens dagläger på Ingarö och 20 barn erbjuds veckoläger på ön Ängsholmen. De spontana aktiviteterna är öppna för alla unga vilket gynnar integration, språk och massor möjlighet till aktiviteter på sommarlovet.

VERKSAMHET FÖR VUXNA

- När det gäller ukrainska flyktingar måste vi måste fokusera på hela familjen. KFUM Central som ideell barn- och ungdomsförening arbetar främst med barn och unga, men nu kan vi i samarbete med KFUM Distrikt Öst även ta ansvar för mammorna. Barnen får ett fint sommarlov medan mammorna kan fokusera på studier för att snabbt bli självförsörjande, säger Ulrika Alexandersson.

För vuxna pågår verksamhet hela sommaren i projektet UCare, där språkundervisning i både svenska och engelska samt föreläsningar i bland annat svensk arbetsmarknad och lagstiftning kombineras med stöd som ska hjälpa dem att komma närmre arbetsmarknaden.

– Det handlar inte bara om att lära oss nya språk, vi har flytt! Vi är i en svår situation och måste hitta en acceptans i oss själva för den, finna självförtroendet och en väg framåt i det nya landet. Vi har ju ingen aning om hur länge vi kommer vara här, men det här projektet hjälper oss att hitta en riktning framåt, säger Marija Basai som arbetade som lärare i fysik och matematik i Ukraina, ämnen som hon verkligen brinner för.

-Jag tror att det unika med projektet är att det arbetar med ett perspektiv på hela människan. Till exempel har du en professionell coach som både på grupp- och individnivå arbetar med deltagarens mentala hälsa och att hjälpa dem framåt i deras situation i ett nytt land, säger Senai Berhane, projektledare.

Spontanidrott genomförs med bidrag från Stockholm stad, projektet UCare är finansierat av Europeiska socialfonden. Övriga aktiviteter finansieras av olika externa fonder och stiftelser.

VÄLKOMMEN ATT HÄLSA PÅ

Vill du komma och hälsa på verksamheterna, eller behöver du ytterligare material? Kontakta oss! De dagliga aktiviteterna hålls på KFUM Central, Rosengatan 1 på Norrmalm i Stockholm. Sommarläger bedrivs på KFUM Ängsholmen och daglägren bedrivs i Björnö naturreservat på Ingarö.

Om KFUM Central

KFUM Central är en ideell förening som erbjuder mötesplatser där unga människor kan utvecklas till sin fulla potential. Vi tror att alla människor, inte minst unga har behov av fysisk aktivitet, ökad kunskap och tid för reflektion för att kunna utvecklas och må bra.  Sedan 1884 har vi arbetat med unga stockholmare och idag har vi ca 3000 medlemmar i alla åldrar. Vi har verksamhet som bl.a. musik, basket, läger och gymnastik och driver projekt inom till exempel integration, ungt ledarskap och ungas mentala hälsa. Vi arbetar också för att bygga KFUM Centrals Idrotts- och Kulturcenter, IKC, i Hagastaden. En framtida mötesplats med ytor för idrott och kultur.
Vi äger och driver även hotellen Best Western Kom Hotel samt Giò, där allt överskott går till föreningen.

Corinna Björk
Handläggare KFUM Centrals kansli