2022-08-29 07:51Pressmeddelande

KFUM Centrals Ukrainaverksamhet uppmärksammas av ambassaden

Olena Polovska och Julia Bohm från House of Ukraine, David Svantesson från KFUM Central och Ukrainas ambassadör Andrii Plakhotniuk med fru Victoria.Olena Polovska och Julia Bohm från House of Ukraine, David Svantesson från KFUM Central och Ukrainas ambassadör Andrii Plakhotniuk med fru Victoria.

Sedan i mars har KFUM Central hjälpt ett nätverk av ukrainska flyktingar med lokaler och stöd till aktiviteter. Det har bland annat resulterat i att 60 unga kunde avsluta det ukrainska skolåret, att över 200 barn fått aktiviteter under sommarlovet och att en viktig mötesplats för ukrainska barn- och ungdomar har skapats. Det har också inneburit att det ukrainska flyktingnätverket har kunnat bilda en egen organisation. Nu har KFUM Central stolt mottagit ett ”Letter of recognition” av Ukrainas ambassad.

I mars kom KFUM Central i kontakt med Olena Polovska, en mamma som flytt från Ukraina med sina barn. Tillsammans med Julia Bohm som bor i Stockholm sedan tidigare sökte de lokaler för att hitta på aktiviteter för barnen och ungdomarna som anlände från Ukraina.

- Ni måste förstå att vi ukrainare pratar aldrig om kriget. Vi vet inte hur vi ska handskas med det, vi har inga verktyg för att ta itu med våra barns trauman. Jag satt med mina barn i ett rum i tre veckor efter att vi kom till Stockholm. En dag öppnade jag min dotters rosa fluffiga anteckningsbok och insåg att den var helt svart inuti. Inget var i färg. Då insåg jag att jag måste ge dem en nystart, berättar Olena Polovska.

KFUM Central kunde hjälpa till med lokaler, medel och stöd till aktiviteter och organisering. Under våren hölls undervisning i svenska och engelska, bild och idrott. Till exempel kunde 60 unga hjälpas till att avsluta det ukrainska skolåret. Deras nätverk växte och fler och fler aktiviteter hölls.

- KFUM Central blev en vändpunkt för oss. Barnen har fått en mötesplats där de kan möta andra med samma kultur, rädslor, oro och problem. En plats att mötas där alla sitter i samma båt.

Olena och Julia och deras nätverk har hela tiden organiserat sig själva, men som nya i Sverige är det inte helt lätt att orientera sig i den svenska föreningsvärlden. Med stöd har de nu bildat en förening – House of Ukraine.

- Vi är otroligt hedrade men framför allt glada över det fina samarbetet med det ukrainska nätverket. Det har gått väldigt fort sedan kriget bröt ut i februari. De har flytt till Stockholm och på ett otroligt sätt organiserat sig, knutit till sig samarbetspartners och fått till aktiviteter för sina barn- och ungdomar. Vi är otroligt glada att ha dem hos oss och vi hoppas kunna stötta dem vidare under tiden de tvingas vara på flykt, säger David Svantesson som varit ansvarig för samarbetet från KFUM Centrals sida.

Verksamheten växer hela tiden. Denna sommar har House of Ukraine haft sommarskola för barn- och ungdomar på KFUM Central. Nästan varje dag har det varit språkundervisning, kultur- eller idrottsaktiviteter i huset. Dessutom har de gjort ett flertal dagsutflykter. Ett femtiotal av dem åkte till exempel till KFUM Ängsholmens dagläger på Ingarö i augusti.

Som det ser ut nu tror man inte att man kommer kunna återvända till Ukraina under överskådlig tid. Därför kommer deras aktiviteter i huset att fortsätta under hösten, och vi planerar också för en fortsättning under 2023.  I höst kommer barn och ungdomar också slussas in i våra ordinarie föreningsverksamheter, till exempel i basketlag och körer.

- Vi hoppas att vi med hjälp av KFUM nu ska kunna ge mammorna och barnen en chans till rehabilitering och en positiv start i Sverige, säger Olena.

Om KFUM Central

KFUM Central är en ideell förening som erbjuder mötesplatser där unga människor kan utvecklas till sin fulla potential. Vi tror att alla människor, inte minst unga har behov av fysisk aktivitet, ökad kunskap och tid för reflektion för att kunna utvecklas och må bra.  Sedan 1884 har vi arbetat med unga stockholmare och idag har vi ca 3000 medlemmar i alla åldrar. Vi har verksamhet som bl.a. musik, basket, läger och gymnastik och driver projekt inom till exempel integration, ungt ledarskap och ungas mentala hälsa. Vi arbetar också för att bygga KFUM Centrals Idrotts- och Kulturcenter, IKC, i Hagastaden. En framtida mötesplats med ytor för idrott och kultur.
Vi äger och driver även hotellen Best Western Kom Hotel samt Giò, där allt överskott går till föreningen.

Corinna Björk