2017-10-27 11:40Pressmeddelande

KI Innovations satsar nordiskt med nätverk av internationella experter

null

Nu tar KI Innovations initiativ för att öka synligheten och engagemanget på nordisk nivå. Det sker genom ett aktivt samarbete med NOME, Nordic Mentor Network for Entrepreneurship, som matchar nordiska projekt och start-ups med högkvalificerade frivilliga proffs från hela världen.

– Det här är ett naturligt utvecklingssteg för oss. Vi vill att forskare ska se affärsutveckling som en naturlig del av forskningen och det gäller förstås även utanför Sverige, säger Christian Krog-Jensen, Senior Manager Business Development på KI Innovations och ansvarig för samarbetet med NOME.

NOME är det första nordiska mentornätverket som sammanför potentiella life science-företag med handplockade internationella mentorer. Målet är att genom kvalificerad rådgivning vara med och skapa framtidens framgångsrika life science-företag.

– För oss är det viktigaste att i alla lägen vara bästa tänkbara samarbetspartner för innovativa forskare, säger Christian Krog-Jensen. Därför känns det helt rätt att KI Innovations är med och representerar Sverige i detta initiativ som ger tillgång till ett internationellt nätverk av mentorer.

NOME driver också den prestigefyllda tävlingen NOME startup competition som nyligen arrangerades i Köpenhamn. Bland 55 tävlande bidrag från de nordiska länderna korades det norska bolaget VoluSense, ett projekt som nominerats via KI Innovations, till vinnare. Företaget utvecklar icke-invasiva system för utvärdering av lungfunktion där den första produkten är avsedd för spädbarn som vårdas på sjukhus.

– VoluSense är ett bra exempel på hur högkvalitativ akademisk forskning kan komma samhälle och patienter till nytta tack vare professionell affärsutveckling, säger Lilian Wikström, VD på KI Innovations.

I NOME-samarbetet representeras Danmark av Accelerace, Norge av Oslo Cancer Cluster Incubator respektive Aleap och Finland av Turku Science Park och Vertical Accelerator. Från Sverige medverkar även Medicon Village.

För kontakt med Karolinska Institutet Innovations AB:

Lilian Wikström, VD, telefon 070–453 31 17

För mer information om NOME: Charlotta Dahlborg, projektledare, 073–037 03 60

Karolinska Institutet Innovations AB – en del av Karolinska Institutets innovationssystem

KI Innovations AB är en inkubator och ett helägt dotterbolag till Karolinska Institutets holdingbolag. KI Innovations AB nyttiggör forskningsresultat inom life science genom att utvärdera och verifiera projekt med kommersiell potential samt stöder den affärsmässiga utvecklingen till bolagisering eller licensiering.

Karolinska Institutets innovationssystem erbjuder utbildning, professionella nätverk, finansiering, expertkompetens inom entreprenörskap och affärsutveckling samt inkubationsmöjligheter för projekt och företag inom life science

Om KI Innovations

Karolinska Institutet Innovations AB hjälper forskare – vid Karolinska Institutet och andra universitet – att kommersialisera tidiga upptäckter inom life science. Forskare, som gör upptäckter som kan komma många människor till godo, får en affärsmöjlighet via KI Innovations. Det kan handla om forskning som leder till nya läkemedel, olika former av medicintekniska lösningar eller diagnostiska verktyg. KI Innovations har ett nätverk av experter med stor erfarenhet av varje steg i utvecklingsprocessen, från bedömning av potentialen i tidiga upptäckter inom life science fram till försäljning, licensiering eller bolagisering.

Maria Berner-Holmström
Kommunikationsansvarig