2020-01-20 10:49Nyheter

KI Innovations - Nyinflyttade i Innomedicum

KI Innovations flyttar in i InnomedicumKI Innovations flyttar in i Innomedicum

Startskottet för ett efterlängtat innovationscentrum har gått.

Efter att Akamiska Hus för två år sedan tillsamman med KI Innovations började planera och forma ett innovationscentrum på campus i Solna har nu äntligen KI Innovations flyttat in. Med inflytten i byggnaden med namnet Innomedicum börjar en ny era.

– Innomedicum är så mycket mer än kontor för KI Innovations, mötesrum och affärslokaler. Det är en plats för forskare och studenter, bolag och innovationsaktörer  att mötas och låta nya möjligheter tar form. Innomedicum erbjuder även lablokaler som kan hyras per meter för kortare eller längre tid utefter behov.  Vi ser detta som en plats som ger unika möjligheter för samarbeten, tillväxt och framtidsuveckling, säger Lilian Wikström, vd på KI Innovations

Redan idag återfinns Waters och Collibri Ventures i Innomedicum, och under våren kommer flera bolag, bland annat bolag från vår inkubator DRIVE att flytta in. Byggnaden öppnar upp för såväl större som mindre bolag och verksamheter inom life science. Även andra  innovationsaktörer så som patentjurister kommer finnas på plats i det nya huset.

– Mixen av innovationskontor, inkubator, forskare, studenter och bolag gör oss till en unik life science hub. Genom att erbjuda både kontor och labblokaler kan verksamheterna växa och utvecklas. Vi hoppas att Innomedicum kan komma att bli ett viktigt  innovationscentrum inom medicin och livsvetenskaper, fortsätter Lilian Wikström.

Byggnaden kommer att ha en huvudreception, och under våren kommer även ett café att öppna på bottenplan. Det  finns mötes- och konferensytor till förfogande för alla som hyr in sig i Innomedicum.

Om KI Innovations

KI Innovations nyttiggör forskningsresultat inom life science genom att utvärdera och verifiera projekt med kommersiell potential samt stödjer den affärsmässiga utvecklingen till bolagisering eller licensiering. Karolinska Institutets innovationssystem erbjuder utbildning, professionella nätverk, finansiering, expertkompetens inom entreprenörskap och affärsutveckling samt inkubationsmöjligheter för projekt och företag inom life science. www.karolinskainnovations.ki.se

Maria Berner-Holmström
Kommunikationsansvarig