2018-09-13 13:30Nyheter

Bolag i KI Innovations företagsinkubator DRIVE delar vinsten i Startup Challenge @ Nordic Life Science Days 2018

null

KI Innovations inkubatorbolag Sigrid Therapeutics AB tog hem delad först plats i Nordic Life Science Days Startup Challenge 2018. Konkurrensen var stenhård och tävlingen avgjordes med små marginaler. På delad första plats med Sigrid Therapeutics AB återfanns Gedea Biotech och på en välförtjänt tredjeplats kom Acuru Pharma AB.

NLSDays Startup Challenge är ett spännade pitching event där Nordens mest framstående Startup bolag pitchar sina idéer.

Efter en urvalsprocess där bolag skickat in en videopitch valdes tolv bolag ut av en expert jury. Dessa tolv fick äran att pitcha live inför en mycket kvalificerad publik. Hela 166 deltagare var med i omröstningen.

-Det är glädjande att pitchen om vår ledande produktkandidat, SiPore15, mottogs så entusiastiskt av beslutsfattare och investerare inom life science branschen. Jag är särskilt glad över att dela prispallen med andra kvinnliga Life Science entreprenörer. Eftersom förstapriset är en företagspresentation på Nordic Life Science Days år 2019 ser jag fram emot att presentera preliminära data från vår kommande kliniska studie vid nästa års konferens, säger Sana Alajmovic, Grundare och CEO för Sigrid Therapeutics AB.

KI Innovations företagsinkubator var förutom av Sigrid Therapeutics AB även representerad av MediTuner som även de gjorde fantastiskt bra ifrån sig.

Om Sigrid Therapeutics AB

Sigrid Therapeutics ABs banbrytande och användarvänliga produkt är tillverkad av exakt konstruerade partiklar med extraordinär absorptionsförmåga. Den fungerar mekaniskt i tarmen för att förbättra glykemiska kontrollen på ett säkert och effektiv sätt.

Om MediTuner

MediTuner jobbar för att förbättra vardagen för astmatiker, underlätta arbetet för vårdpersonal och minska kostnaderna för sjukvården. Detta gör de genom att vara världsledande på digitala system för diagnostik, inhalationsteknik och egenvård i luftvägssjukdomar.

Om Nordic Life Science Days

NLSDays lanserades år 2012 och har därefter vuxit snabbt och är idag den största nordiska partnerkonferensen för den globala life science industrin.

NLSDays är ett event som grundades av SwedenBIO och arrangerades tillsammans med Bionordic.

I år deltar nästan 1300 delegater från 40 länder på konferensen.

Om KI Innovations

Karolinska Institutet Innovations AB hjälper forskare – vid Karolinska Institutet och andra universitet – att kommersialisera tidiga upptäckter inom life science. Forskare, som gör upptäckter som kan komma många människor till godo, får en affärsmöjlighet via KI Innovations. Det kan handla om forskning som leder till nya läkemedel, olika former av medicintekniska lösningar eller diagnostiska verktyg. KI Innovations har ett nätverk av experter med stor erfarenhet av varje steg i utvecklingsprocessen, från bedömning av potentialen i tidiga upptäckter inom life science fram till försäljning, licensiering eller bolagisering.

Maria Berner-Holmström
Kommunikationsansvarig