2018-08-22 16:19Bloggpost

I köket med DRIVE

null

Vilket trevligt sätt att börja morgonen på. Ett kök fyllt av energi och intresse. God frukost i gott sällskap. Så skulle man gärna börja dagen lite oftare.

Denna första av många DRIVE frukostar gästades vi av Jessica Martinsson från Sprint Bioscience. Hennes och bolagets resa är verkligen en intressant historia, och jag hoppas att våra DRIVE bolag fick lite matnyttig information och inspiration att ta med sig på sin resa.

Sprint Bioscience portfölj av läkemedelsprojekt är inriktad på att angripa olika metabola vägar för behandling av cancer och typ 2-diabetes. De strävar efter att ha en bred projektportfölj och bedriver utveckling av flera projekt samtidigt.

Med sin effektiva process kan de ta fram molekyler på ett par månader, vilket är betydligt snabbare än för traditionell läkemedelsutveckling. Metoden är resurseffektiv vilket ger dem möjligheten att hantera flera parallella projekt. Genom att effektivisera processen från idé till läkemedelskandidat vill de bygga värde inom läkemedelsutveckling.

Nu ser jag med iver framemot nästa frukostträff som är den 10 september, åter i köket, med tema Early Stage Evaluation! Då hoppas jag få träffa fler medlemmar från våra DRIVE bolag, och njuta av den goda frukosten givetvis.

Vi ses!

Maria

Om KI Innovations

Karolinska Institutet Innovations AB hjälper forskare – vid Karolinska Institutet och andra universitet – att kommersialisera tidiga upptäckter inom life science. Forskare, som gör upptäckter som kan komma många människor till godo, får en affärsmöjlighet via KI Innovations. Det kan handla om forskning som leder till nya läkemedel, olika former av medicintekniska lösningar eller diagnostiska verktyg. KI Innovations har ett nätverk av experter med stor erfarenhet av varje steg i utvecklingsprocessen, från bedömning av potentialen i tidiga upptäckter inom life science fram till försäljning, licensiering eller bolagisering.

Maria Berner-Holmström
Kommunikationsansvarig