2018-12-18 09:50Bloggpost

Här kommer årets julkort från START

DescriptionDescription

Ett år med full aktivitet och hundratals goda idéer

2018 går mot sitt slut. Mycket har hänt och det känns som alltid overkligt att händelser från i januari faktiskt skedde i år.

En av årets stora nyheter är att verksamheten i vår startup-inkubator DRIVE nu har tagit full fart. Det innebär att mogna projekt och bolag som vill arbeta helhjärtat med sin affärsidé kan få intensifierat stöd och en fysisk plats att sitta på. I början av året antogs sex tidigare START-projekt till DRIVE och det har varit fantastiskt roligt att följa deras fortsatta utveckling.

Till START ser vi ett fortsatt stort inflöde av forsknings- och kunskapsbaserade idéer och det är otroligt givande att få träffa alla dessa idéägare och vara med på deras resa mot patient- och samhällsnytta. Det är lätt att gå till jobbet när man tänker på de elever som kan få en tidigare dyslexidiagnos, barn och vuxna med ADHD som får sin behandling via internet och hjärtstoppspatienter som nu kan få hjälp av frivilliga livräddare till dess att ambulans är på plats.

Utöver projekt inom läkemedel, medicinteknik, diagnostik och digital hälsa så ser vi fler och fler sociala innovationer där fokus på samhällsnytta om möjligt är ännu större. Det handlar om allt från samtal om döden till mental ohälsa hos unga människor. Dessutom gör vår nya kollega Ebba Carbonnier (som arbetar åt SWElife men har sin fysiska hemvist hos oss på KI Innovations) oss med sitt mantra ”frisk-risk-sjuk” oss påminda om värdet av preventiv hälsa. Om ersättningsmodeller etc kommer på plats finns där en enorm potential för att förhindra eller, åtminstone, fördröja sjukdom så att fler människor helt enkelt får vara friska längre.

Så här på upploppet vill vi också rikta ett stort TACK till alla experter som vi har haft förmån att arbeta med under året och Vinnova som ger oss finansiella förutsättningar att anlita dessa experter. Vi är otroligt glada och tacksamma att ha tillgång till och förutsättningar för att involvera all den industrinära kompetens som hjälper oss att bygga värde i projekt och bolag.

Inför 2019 fortsätter vi med några av våra uppstartade insatser bland annat när det gäller att hjälpa idéägarna att följa de ibland ganska komplexa regelverk och policies som är förknippade med innovation och nyttiggörande. Det måste helt enkelt bli lätt att göra rätt så att en ännu större andel av KI:s forskare och studenter börjar tänka i termer av nyttiggörande och värde för patienter och samhälle.

Riktigt God Jul och Gott Nytt År 2019

Om KI Innovations

KI Innovations är ett helägt dotterbolag till Karolinska Institutets holdingbolag. KI Innovations nyttiggör forskningsresultat inom life science genom att utvärdera och verifiera projekt med kommersiell potential samt stödjer den affärsmässiga utvecklingen till bolagisering eller licensiering. Karolinska Institutets innovationssystem erbjuder utbildning, professionella nätverk, finansiering, expertkompetens inom entreprenörskap och affärsutveckling samt inkubationsmöjligheter för projekt och företag inom life science. www.karolinskainnovations.ki.se

Maria Berner-Holmström