2023-05-26 06:48Pressmeddelande

Svenskt innovationsindex 2022 presenteras på Tjänsteinnovationsdagen

Per KristenssonPer Kristensson

Torsdag den 1 juni bjuder Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet in till Tjänsteinnovationsdagen 2023 – ett seminarium där forskare och praktiker bjuder på föreläsningar och samtal om digitalisering, social innovation och hållbar utveckling. Under eftermiddagen presenteras den senaste mätningen av Svenskt innovationsindex där tusentals kunder rankat innovationsgraden hos företag, organisationer och myndigheter och korat Sveriges innovativaste företag.

Hur möjliggörs innovation av digitalisering och hållbarhetsutmaningar? Hur upplevs innovationsförmågan hos svenska företag och vad påverkar detta? Hur kan organisationer stärka sin innovationsförmåga? Vilket är Sveriges mest innovativa företag – enligt kunderna? Detta är några frågor som kommer att besvaras av forskare vid CTF och inbjudna gäster.

Under seminariet presenterar forskare vid CTF det senaste resultatet av Svenskt innovationsindex där tusentals kunder rankat innovationsgraden hos svenska företag och organisationer. Resultatet  baseras på svar från 15 000 kunder som rankat 75 företag och organisationer inom 10 branscher utifrån deras innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Mätningen gjordes under hösten 2022 och resultatet presenteras på Tjänsteinnovationsdagen den 1 juni.

- Genom att dela insikter från forskning och näringsliv hoppas vi kunna inspirera och bidra till en ökad förståelse för hur olika typer av insatser kopplat till innovation kan leda till mer hållbara tjänster, fler nöjda kunder och utveckling i olika verksamheter, säger Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF. För att kunna skapa värde för kunder, patienter och medborgare och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling är förmågan att innovera, transformera och att snabbt ställa om viktigt. Det vill vi sätta fokus på under Tjänsteinnovationsdagen.

I programmet medverkar: Henric Barkman (Swinga), Erica Wredberg (Lyko), Klas Olsson (Coop Värmland), Christer Johansson (Maxi Ica Stormarknad Karlstad), Lovisa Hamrin (The Hamrin Foundation) samt forskare från CTF.

Moderator är journalist Annika Lindqvist.

När? Torsdag den 1 juni kl. 13.00-16.00
Var? Karlstad CCC eller digitalt
Hur? Anmäl dig via länken nedan.

Tjänsteinnovationsdagen 2023 är ett digifysiskt event som livesänds och spelas in. Ange i din anmälan om du önskar att delta på plats eller digitalt. Dagen är avgiftsfri och riktar sig till verksamma inom näringsliv och organisationer som är intresserade av innovation, digitalisering och social innovation. Medierna hälsas välkomna.

För mer information kontakta: Per Kristensson, föreståndare vid CTF, per.kristensson@kau.se, 070-974 08 60.

Om Karlstads universitet

Karlstads universitet präglas av utbildning och forskning av hög kvalitet i kombination med aktiv samverkan med det omgivande samhället. Universitetet har cirka 19 000 studerande och 1 300 anställda.

Linda Fridberg
Kommunikatör för Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap