2020-08-18 07:03Pressmeddelande

Kanozi renoverar blåklassade KTH i Stockholm

Ritning av KTH i Stockholm. Kanozi Arkitekter.Ritning av KTH i Stockholm. Kanozi Arkitekter.

Det var 30 år sedan Kungliga Tekniska Högskolan renoverades sist. Just nu pågår det prestigefyllda och varsamma arbetet med att renovera den blåklassade byggnaden – klassificeringen är den absolut högsta i Sverige för kulturmärkta hus.

– Det är ett väldigt speciellt projekt med tanke på byggnadens klassificering. Och utmaningen ligger helt klart i att få in den moderna tekniken och önskvärda akustiklösningar i en så pass gammal byggnad, säger Ida Nordesjö, uppdragsledare och arkitekt på Kanozi.

Arbetet är uppdelat i åtta etapper och projektet ska påbörja sin tredje i etapp under julledigheten. All byggnation sker enbart under vinter- och sommaruppehållen, eftersom undervisningen annars pågår som vanligt för högskolans studenter.

– Vi fokuserar också mycket på akustik och väggkonst med hänsyn till de studerande. Det är viktigt att det inte är för mycket iögonfallande konst och för hög ljudvolym som stör koncentrationen, berättar Ida Nordesjö.

Renoveringen startade 2019 och beräknas pågå fram till 2022. Med tanke på att byggnaden är över 100 år gammal, krävs ett extra fokus på noggrannhet genom att kontrollmäta alla detaljrika vinklar, men också ta hänsyn till tidens tand och de material som byggnaden en gång kläddes i.

– Ibland går det inte att bemöta kundens höga krav på akustik när byggnaden har stengolv och högt i tak. Vi jobbar naturligtvis med en antikvarie i allt vi gör. Det han säger är lag och går inte att förbise, så ibland måste vi hitta andra lösningar för aktiviteter och inspirera till beteendeförändringar istället, säger Ida Nordesjö.

Den största skillnaden från förra renoveringen kommer att synas i nya material- och färgval som överensstämmer mer med ursprungets estetik. Även vissa konststycken tas bort och ersätts av annan dekoration.

– Det är väldigt roligt att arbeta med ett sådant vackert grundmaterial och resultatet blir så otroligt fint, avslutar Ida Nordesjö.

Om Kanozi Arkitekter

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör till bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 92 MSEK och har 95 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. https://www.kanozi.se/