2020-12-11 07:31Pressmeddelande

Kanozi Inredning & Design skapar Vasakronans huvudkontor i Stockholm

Bild från Vasakronans nya huvudkontor i Sergelhuset, Stockholm. Skapat av Kanozi Inredning & Design. Foto: Kanozi Arkitekter.Bild från Vasakronans nya huvudkontor i Sergelhuset, Stockholm. Skapat av Kanozi Inredning & Design. Foto: Kanozi Arkitekter.

Vasakronans nya huvudkontor i Stockholm är klart och Kanozi Inredning & Design är de ansvariga inredningsarkitekterna. Huvudkontoret ligger i det prisbelönta Sergelhuset på Malmskillnadsgatan i Stockholm och är ett unikt huvudkontor med direktanslutning till den Kanozi-ritade co-working-ytan; Arena Sergel.

Vasakronan leder utvecklingen av framtidens kontor i Sverige, inte minst i Stockholm, och Kanozi Inredning & Design är en återkommande samarbetspartner i deras prestigeprojekt. I det hållbarhetsprisade Sergelhuset har Kanozi Inredning & Design ritat allt från co-working-arena till huvudkontor för Vasakronan i Stockholm. Sammanlagt sträcker sig projekten upp mot 6000 m², varav Vasakronans huvudkontor står för 2500m².
– När vi skapade Vasakronans nya huvudkontor, lade vi fokus på att skapa en riktigt bra arbetsplats med stor variation för att kunna erbjuda det personliga valet och nå det välmående teamet, säger Hanna Bolin, ansvarig inredningsarkitekt på Kanozi Inredning & Design.

Det nya huvudkontoret erbjuder utrymme för rörelse, sociala möten, spontanitet, fokus, reflektion och återhämtning. Det är den ultimata platsen där människan får lov att vara i fokus och tekniken är i framkant.
– Projektet är ett lagarbete. Vi har haft ett tätt samarbete och en tät dialog mellan vår modiga beställare, hr, it, projektledning över en längre tid. Till det kommer duktiga projektörer, konsulter och entreprenörer som alla sett värdet av högt engagemang för att leverera en genomtänkt slutprodukt, berättar Hanna Bolin, ansvarig inredningsarkitekt för projektet i Stockholm.
Huvudkontoret har en unik förbindelse till co-working-ytan Arena Sergel som nås via en iögonfallande och visuellt vacker trappa. Här öppnas det upp för synergier och flexibilitet när behov uppstår. Arena Sergel står till förfogande som en förlängning av det nya, moderna huvudkontoret med all tänkbar komfort.

Gestaltningen för Vasakronans huvudkontor grundar sig i långa siktlinjer genom lokalen med uppbrutna rumsligheter. Stängda rum i kärnan som bryts av med passager som förbinder de båda sidornas öppna zoner.
– Vi valde en varm och dämpad färgsättning med taktila ytor i oväntade kontraster. Rummen är detaljrika och berikade med mycket grönska, en plats att vilja vara på och stanna länge. Vi har lagt stort fokus på smarta val, nya material återskapade av avfall i kombination med återanvändning av befintliga möbler, berättar Hanna Bolin.

Kanozi Inredning & Design är en inredningsstudio inom arkitektbyrån Kanozi Arkitekter som finns i Göteborg, Malmö och Stockholm. Med tanke på storleken av Vasakronans projekt i Sergelhuset, har de flesta av medarbetarna på Kanozi Inredning & Design varit mer eller mindre involverade i projekten i Stockholm, både gällande huvudkontoret för Vasakronan och co-working-ytan Arena Sergel. Kanozi Inredning & Design har varit ansvarig inredningsarkitekt för båda projekten och Ciceron Projekt har ansvarat för hyresgästens projektledning genom hela projektet.

Om Kanozi Arkitekter

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör till bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 92 MSEK och har 95 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. https://www.kanozi.se/