2019-12-03 09:49Pressmeddelande

Kanozi Arkitekter vinnare i den europeiska arkitekttävlingen Europan

Bildkälla: Kanozi/Case3DBildkälla: Kanozi/Case3D

Europan är en europeisk arkitektur- och stadsplaneringstävling för arkitekter under 40 år som arrangeras vartannat år sedan 80-talet. Årets tema för tävlingen var ”Den produktiva staden” och innefattade 47 valfria tomter att tävla om. För vårt Kanoziteam föll valet på en tomt i Halmstad, där de lyckades leverera den mest tilltalande lösningen enligt Europans jury.

– Vi hoppas att vårt vinnande bidrag leder oss till ett intressant och framgångsrikt samarbete med Halmstads kommun för att kunna realisera förslaget och vidareutveckla staden, säger Théau Langlois, arkitekt på Kanozi Arkitekter och en av Kanozis tre medarbetare som jobbat med tävlingsförslaget.

I årets tävling deltog upp mot 1000 arkitekter med cirka 300 förslag för de 47 olika tomterna. Enligt Europans juryledamot, Erik Wingquist, höll de inkommande förslagen ovanligt hög nivå. Nu väntar en prisutdelningsceremoni i januari för vårt vinnande Kanoziteam som bestod av Théau Langlois, Humda Malik och Maja Dylin.

Vill du se alla de sju vinnande bidragen, hittar du mer information på arkitekten.se.

Europans hemsida

För mer information:
Helene Brandrup-Wognsen, vd Kanozi, tel: 0704–21 21 43, helene.brandrup-wognsen@kanozi.se
Carolina Seybold, marknadskommunikatör och pressansvarig, tel: 0709–24 24 77, carolina.seybold@kanozi.se
Théau Langlois, arkitekt Kanozi, tel: 0703–00 37 18, theau.langlois@kanozi.se

Om Kanozi Arkitekter

Kanozi Arkitekter erbjuder arkitektur som berör till bostadsutvecklare, entreprenörer och fastighetsägare. Företaget har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, omsätter ca 92 MSEK och har 95 medarbetare från 13 olika länder. Kanozi arbetar varje dag för att skapa djärv form och hållbar funktion som bjuder in till upplevelse för alla sinnen. https://www.kanozi.se/